szechenyi
Ugrás a tartalomra Ugrás a láblécre

Határtalanul

Kérjük válassz egy eseményt

A Határtalanul! program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése. A program a nemzetpolitikai célt fordítja le konkrét tapasztalatokra, azaz a Határtalanul! a nemzeti összetartozás operatív programja. Keretében magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával osztálykiránduláson vesznek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, így személyes tapasztalásokat szereznek a külhoni magyarságról.

Iskoláink 2014 óta vesznek részt a Határtalan programban, melynek kapcsán a következő pályázatokat valósítottuk meg:

„Harapj a jóba! Gasztronómiai és kulturális kalandozások Erdélyben és Magyarországon”

RECEPTGYŰJTEMÉNY - kattints ide

A Toldi Miklós Élelmiszeripari Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium 40 fős diákcsapata, 2021 őszén, 5 napos kiránduláson vett részt a Határtalanul program keretében. Projekt témája részben a gasztronómiára épült. Ennek jegyében készítettünk kenyeret, madárkát, tejfölös-cukros lepényt, kürtőskalácsot.

Partner iskolánk a Kolozsvári Református Kollégium Szakiskolája nevében nagy szeretettel, Balázs-Malmos Edit szakvezető és kolléganői fogadtak bennünket. Minden általuk tanított szakma munkájába belepillanthattunk, közösen készítettünk lekvárral töltött kifliket, és többen új frizurát is kaptak a fodrász tanulók jóvoltából. Az erdélyi diákokkal hamar megtalálták a hangot a diákjaink, és elérhetőségeket cseréltek a könnyebb kapcsolattartás végett.

Az út során sétáltunk a Szamos, Körös partján, Kolozsvár belvárosában. Ellátogattunk Marosfőre, ahol helyi készítésű finomságokból falatoztunk. Gyergyószentmiklóson egy látványsajtműhelyben a sajtkészítés művészetéről tanultunk és kóstolón vettünk részt.

Láttuk Erdély egyik legnevezetesebb természeti látnivalóját a Békás- szorost, és a közelében lévő Gyilkos-tavat is. Csíksomlyón a csodatévő Mária kegyszobor elé járultunk, majd elsétáltunk a Barátok Feredőjéhez. Nyergestetői emlékműnél emlékeztünk a szabadságharc védelmezőire.

A Szent Anna tónál, Európa legszebb vulkanikus eredetű tavánál is kirándultunk. A közelében lévő Mohos –tőzeglápnál ritka növényfajokat figyelhettünk meg. Alsócsernáton a Haszmann Pál múzeumban Háromszék leggazdagabb népi gyűjteményét nézhettük meg.

Kisbaconban egy jó félnapos program várt bennünket: megtanultuk kenyérsütés fortélyait, és meglátogattuk a helyi vízimalmot, és tájházat, majd Benedek Elek mesekönyveiben olvastunk.

Korondon egy taplász műhelyt kerestünk fel, ahol megnéztük miből is áll ez a világon egyedülálló mesterség. A település kijáratához érve megismerkedtünk a sóvágás művészetével is.

Végül sétáltunk Körösfőn, és ellátogattunk Kalotaszentkirályra, ahol megkóstoltuk a híres erdélyi kürtőskalácsot.

2022 tavaszán szeretettel várjuk a kolozsvári iskola diákjait Nagykőrös városába. Több közös programmal is készülünk. Reméljük olyan jól fogják magukat érezni, mint mi az 5 nap során Erdélyben.

A Toldi iskola kísérő tanárai és résztvevő diákjai nevében: Bori Beáta tanárnő

A Kolozsvári Református Kollégium látogatása Nagykőrösön a Toldi iskolában

A Határtalanul program keretében 2022. március 21-én a Kolozsvári Református Kollégium szakiskolájának 40 tanulóját és 3 kísérő pedagógusát fogadtuk, akik 5 napot töltöttek el Magyarországon, ebből 2 napot iskolánkban. Első napon az Arany János Kulturális Központ, Könyvtár és Muzeológiai Gyűjtemény múzeuma várta őket, majd a Toldis diákok segítségével a várost fedezhették fel.

Kedden szeretettel fogadtuk őket az iskolában, és igyekeztünk bemutatni nekik mindennapjainkat. A cukrász tanműhelyben mézes kalácsot és tortát díszítettek, a pék tanműhelyben pékárukat készítettek (ezt a nap folyamán el is fogyasztották), a laborokban érdekes kísérleteket próbálhattak ki, míg a délelőtt végén a gépész és a kertész tanműhelyeink bemutatása színesítette a programot.

A délután folyamán a kecskeméti Fornetti, és Univer cégek várták őket. Az üzemek bemutatását nagyon izgalmas programnak tartották, nem jártak még ilyen helyen a diákok. A nap végébe még egy kis kecskeméti városnézés is belefért.

A búcsúesten közösen játszottunk, énekeltünk, táncoltunk. Megható élmény volt, amikor a diákok velünk együtt énekelték az Ismerős Arcok Nélküled című számát.

Nagykőrösön és környékén kívül egy napot Poroszlón, a Tisza-tónál töltöttek vendégeink. A kirándulás minden diákot teljesen lenyűgözött. Az időjárás is kedvezett a csapatnak, így az Ökocentrum látogatása mellett egy hajókázás is belefért a napba.

Csütörtökön egy közös kiránduláson vettünk részt. Iskolánk tanulói is csatlakoztak az erdélyi csapathoz, és közösen csodáltuk meg a felújított Gödöllői Királyi Kastélyt, és tettünk sétát a Vácrátóti Nemzeti Botanikus Kert ösvényein.

A hazautazás napján a kolozsvári diákok még Eger nevezetességeit fedezték fel.

Reményeink szerint ez a kirándulás valami új kezdete is volt, hiszen csodás barátságok kötődtek mind a diákok, mind pedig a pedagógusok között. Így hisszük, hogy lesz még folytatás!

Bori Beáta és Kollát Emese tanárnők, a Határtalanul program felelősei

Projekt eredményei

A diákok megismerkedtek egymással, megértették, hogy a magyarországi és romániai magyar diákok között nincs különbség. Néhány szép barátság is kötődött. Szívesen voltak együtt, elsősorban a sport programokban. A Dévai diákok látogatást tettek a Pesti Barnabás Élelmiszeripari Technikum tanműhelyében és a hazai diákokkal együtt készítettek kalácsot és más finom süteményeket. Projektünk másik célja colt az 1848/49-es szabadságharc helyszíneinek felkeresése. Ismerkedés az ott zajló eseményekkel. Ennek érdekében úgy állítottuk össze mindkét csoport programját, hogy a legfontosabb helyszíneken megemlékezhessünk az akkor élt hősökről.

Nemzeti Összetartozás Napja összefoglalása

A témanapot 2022.06.13-án tartottuk. Ez az iskolai egészségnappal egy időben történt. A délelőtt folyamán az érdeklődő diákoknak és tanároknak bemutattuk az elkészült projekt alapját. A részt vevő diákok meséltek élményeikről. Levetítettük a program során készült képeket és azokat a videókat, amiket a vendég diákokról készítettünk az iskolai tanműhelybe.

Az érdeklődő diákok leggyakrabban feltett kérdései:

  • Mikor lesz a következő utazás?
  • Hogyan lehet bekerülni a csoportba?

Létrehozott tárgyi vagy szellemi termék(ek) leírása

A termék egy web oldal, amit az 1848/49-es szabadságharc nagy csatáiról készítenek a diákok.

Az előkészítő szakaszban adatokat és forrásokat gyűjtöttünk a diákokkal. Az informatika terem használatával gyakorolhatták az IKT eszközök használatát is.

Az összegyűjtött információkat felidéztük a kirándulás alkalmával.

A témanapra elkészült az a bemutató, amin az iskola diákjai megismerhették tevékenységünket. A weblap szerkesztése folyamatban van. Az iskolai weblapon keresztül lesz elérhető.

A két utazáson részt vett összes diák száma: 68 fő

A két utazáson részt vett összes kísérőtanár száma: 6 fő

Az előkészítő szakasz: 2022.05.16.

A foglalkozást vezeti Dénes László tanár úr aki Kolozsváron született és ott is végezte egyetemi tanulmányait. Saját ismeretei és tapasztalatai alapján bemutatja a meglátogatni szánt terület etnikai helyzetét, a magyar nemzetiség lehetőségeit és nehézségeit. Megismerteti Erdély történetével a résztvevőket, kitér a trianoni hatásaira. A diákok megismerik a projekt tervezetét. Előzetesen kapnak feladatokat, amit a kiránduláskor bemutatni.

Külhoni utazás – 2022.05.24-2022.05.28.

2022.05.24-én indultunk. Aradon megemlékeztünk a kivégzett tábornokokról. Rövid dramatizált megemlékezést tartottunk. Felolvastuk a kivégzettek utolsó mondatait. Déván a Téglás Gábor iskola diákjai és nevelői fogadtak bennünket. A dévai diákok és kísérői megmutatták nekünk Déva várát, és néhányan velünk tartottak Gyulafehérvárra. Az 1848-as események mellett a Szent Mihály templomba koszorút helyeztünk el Hunyadi János sírján.

Harmadik nap elköszöntünk vendéglátóinktól. Nagyszebenben megemlékeztünk Bem tábornok téli hadjáratáról, és megnéztük a várost. Estére Segesváron voltunk. Az UNESCO védelme alatt lévő világörökség belvárosában volt a szállásunk. Rövid városnézés után másnap reggel kimentünk a csata helyszínére. Megnéztük a Petőfi Múzeumot és koszorút helyeztünk el a csata emlékoszlopánál. Késő délelőtt értünk Brassóba. A Fekete Templom megtekintése volt a cél. Itt emlékeztünk meg a város 1849-ben betöltött szerepéről.

A Szászsebesben töltött este után másnap reggel indultunk vissza Budapestre.

A magyarországi utazás: 2022.06.07-2022.06.11

A dévai diákoknak Budapesten nem tudtunk szállást foglalni. Így a Sóós István Borászati technikum szigetcsépi tangazdaságának a vendégházában laktak. Ennek megfelelően a programjuk kicsit változott. A pákozdi 1848-as obeliszk és a Katonai Emlékpark látogatása után Székesfehérvár nevezetességivel ismerkedtek a diákok.

A tervezett budapesti programok teljesültek. Mind két csoport részére érdekes feladat volt az iskolai tanműhelyben végzett közös tevékenység. Az itt készült termékeket természetesen a diákok elfogyasztották. A délutánban a Budai Várba tettünk látogatást, ahol esősorban az 1849. május 21-i vár visszafoglalásáról esett szó.

A 4. nap a dévai diákok a tavaszi hadjárat útvonalán haladtak. Megemlékeztek az 1849-es Kápolnai csatáról. Egerben koszorúztak Lenkei János honvédszázados szobránál és megtekintették az 1849-ban Egerben elhunyt honvédek temetőjét.

Természeten jártak az egri várban és ismerkedtek a várossal is.

Értékelő szakasz:

A témanapot 2022.06.13-án tartottuk. Ez az iskolai egészségnappal egy időben történt. A délelőtt folyamán az érdeklődő diákoknak és tanároknak bemutattuk az elkészült projekt alapját.

Fakultatív program: Az utazásban részt vevő diákok osztályfőnöki óra keretében mesélték el élményeiket és mutatták be képeiket társaiknak.

Külhoni utazás:
2020. március 8-11.

A külhoni utazást a tervek szerint igyekeztünk megvalósítani:

1. nap – 2020. március 08.
Reggel indultunk a Hősök teréről, majd Nagyvárad érintésével jutottunk Kolozsvárra. Kolozsváron megtekintettük a Mátyás szobrot, Mátyás szülőházát, egy ortodox templomot, majd rövid sétát tettünk a városban. Sajnos az odaúton a Tordai hasadékot nem tudtuk megtekinteni a rossz időjárás miatt. Útközben egy régi diákunk éttermében vacsoráztunk, majd megérkeztünk Gyergyószentmiklósra, a Szent Benedek Tanulmányi Központba.

2. nap – 2020. március 09.
Délelőtt megtekintettük a partneriskolát, a BATTHYÁNY IGNÁC TECHNIKAI KOLLÉGIUMOT. Az igazgató és a tanárok bemutatták az iskolát, a képzéseket, majd megtekintettük a várost. Örmény templom, Szent Miklós szobor meglátogatásával teljes képet kaptunk a város történetéről. Az ebédet a helyi diákok készítették. Délután ellátogattunk Csíksomlyóra, megtekintettük a Kegytemplomot, hallottunk a híres búcsú történetéről. Csíkszeredán megnéztük a Mikó-várat, a Makovecz Imre templomot, majd rövid séta után bevásároltunk.
Csíkszentdomonkoson a Márton Áron Múzeumban részletes idegenvezetésben volt részünk. A vacsorát szintén a helyi diákok készítették. A tanulmányházba érve értékelő és ismerkedő estet tartottunk, játszottunk.

3. nap – 2020. március 10.
Reggel a Szent Benedek Tanulmányközpontba látogattunk, ahol a helyi diákokkal közösen sajt, kenyér és kolbász workshop-on vettek részt a tanulók. Megtanulták a hagyományos eljárásokat, majd közösen ebédeltek. Ebéd után megtekintették a tangazdaságot is Kastal László igazgató úr vezetésével.
Délután a helyi diákokkal közösen túráztunk a Békás-szorosban, majd megtekintettük a Gyilkos-tavat. Este a helyiekkel közös táncesten vettünk részt.
4. nap – 2020. március 11.
Sajnos a koronavírus járvány miatt szerda reggel bezárták a Romániai iskolákat, így haza kellett indulnunk. Reggel elbúcsúztunk a helyi vendéglátóinktól, majd a Parajdi sóbánya megtekintését követően hazautaztunk.
A hazaút és a határátkelés is zökkenőmentes volt.

Szálláshely:
Szent Benedek Tanulmányi Központ

A szálláshelyet az Agrárminisztérium ajánlotta, nagyon meg voltunk vele elégedve. A szállásadók kedvesek, segítőkészek voltak és mindenben segítettek.
A diákok 2-3-4 ágyas szobákban voltak elhelyezve, kb. 10 főnként rendelkezésre állt zuhanyzó és mosdó. Az elhelyezkedése is nagyon kedvező, hiszen a Csíky-kert természetvédelmi terület közepén helyezkedik el, csendes, nyugodt helyen.

Tematikus útvonal összefoglalása:
A tematikus útvonalat az eredeti tervek szerint meg tudtuk valósítani. A pályázatban beadottak szerint az adott témákat feldolgoztuk a diákokkal közösen, melyért minden diák történelem vagy földrajz vagy társadalomismeret (az adott évfolyamnak megfelelő) tantárgyi érdemjegyet kapott.
A diákok sokat fejlődtek, az ismereteket kvízekkel mélyítettük, melyre nagy volt az érdeklődés. A tematikus útvonal kiváló képet adott a diákoknak a nagy magyarok erdélyi kötődéseiről.

Létrehozott szellemi termék:
Az utazás során létrehoztunk egy online kvízt, mely a diákok által feldolgozott anyagokból és a meglátogatott helyekről készült. Fontos volt, hogy a kvíz elérhető legyen mindenki számára, így a google documents szolgáltatást választottuk, azon belül is a google forms-t. Az így elkészült kvíz gyors képet ad a diákoknak a meglátogatott helyekről, újra át tudják élni az élményeket és ami a legfontosabb, más iskola számára is használható. Minden utunk során készítünk kvízt a diákoknak, ami a hazafele utat még gyorsabbá teszi, egy összefoglalása annak a pár napnak, amit a diákok külhonban töltenek. A csatolmányok közé a kvízt csak word dokumentum formájában tudjuk feltölteni, azonban a dokumentumban szerepel a google forms kvíz elérhetősége is.
Az utazás előtt létrehoztunk egy facebook csoportot ahol a diákoknak lehetősége volt ismerkedni (mivel 4 iskola diákjai utaztak közösen), így ide fel tudtuk tölteni a kvízt az utazást követően, újra átélhették az élményeket közösen.

Kvíz online formában

Képek

Határtalanul pályázat beszámolója
HAT-14-02-0073
A pályázat összefoglalója

A teljes projekt rövid értékelése
A programot mind a magyarországi, mind a határon túli csoport tanulói és kollégái nagy izgalommal várták. A magyarországi tanulóknak 2014. október 14-16. között került sor az előkészítő órákra, ahol a csapatdinamika hamar kialakult és könnyen ment az együttgondolkodás és a feladatmegoldás. Elsőként az erdélyi csapat érkezett Magyarországra, amikor is sor került a szakmai kulturális programok megvalósítására. A diákok és a tanárok egyaránt örömmel töltötték az időt a KASZK 4 tagintézményében. A magyarországi tanulók látogatása szintén tapasztalatokkal és kulturális ismeretekkel gazdagodott. Sor került a herbárium kialakítására, Székelyföld megismerésére, szakmai konzultációkra és kapcsolatépítésre. A 2 intézmény között a létező együttműködés immár 4 éves, a további kooperáció lehetőségeinek megvitatása megtörtént, a nyáron egy nagyobb létszámú mezőgazdasági gépész tanulókból álló csoport nyári gyakorlatát szervezzük Piliscsabára.

Az első találkozás meghatározó élménye
Minden nap 6-6 tanuló kísérte a külhoni csoportot, annak megfelelően, hogy a program melyik iskolához kapcsolódott. Azt gondolom a legmeghatározóbb pillanat mégiscsak az volt, mikor a záró napon minden, a programban résztvevő külhoni és itthoni tanuló együtt kirándult Esztergomba, majd egy közös vacsorával, tánccal zárták az estét. Látható volt, hogy szoros barátságok alakulnak, és a tanulók már számolták a napokat, hogy mikor láthatják viszont egymást.

A második találkozás meghatározó élménye
Azt hiszem a második (erdélyi) találkozás legmeghatározóbb élménye a táncház volt. Nem számítottunk arra, hogy a 24 tanulóból álló csoport ekkora érdeklődést mutat, annak ellenére, hogy a program nem volt kötelező, mindenki megjelent. Külhoni és itthoni gyerekek együtt táncoltak és népdalokat énekeltek. Nagy öröm volt látni azt, hogy az itthon kialakult közös barátságok itt folytatódtak.

Az előkészítő óra – 2015. március 11.
Az előkészítő órák 3 órás egységekben kerültek megvalósításra. A KASZK három érintett telephelyén hasonló tematikával. Ezeken részt vett az iskola teljes tanulói közössége. Az első szakaszban a foglalkozást tartó kolléga egy kapcsolódó filmet vetít le a tanulóknak, elemezte azt, és előadást tartott, majd a tanulók csoportosan (6-6 fő) feladatokat oldottak meg a partneriskolával, Erdéllyel, és a történelmi tényekkel kapcsolatban. Ezután értékelték és közösen megoldották a feladatokat.

Alkalmazott pedagógiai módszerek
Előadás, csoportmunka, önálló tevékenység

Fakultatív programok

Előkészítő tevékenység (18 óra)
Mivel azt, hogy a pályázat nyertes tudtuk, ezért egy nyári kirándulás keretében 24 főt vittünk táborozni, akik érdeklődtek a program iránt. A 3 nap lényegében egy csapatépítés volt, felkészítés az erdélyi programra. A testvériskolai filmfesztiválra a kirándulások alkalmával került sor.

Filmfesztivál
Eredetileg fakultatív tevékenységként csak a testvériskolai filmfesztivált terveztünk, azonban egy másik programmal összekapcsolva jó ötletnek tűnt a tanulóknak egy nyári kirándulást szervezni a témában. Így a tanév végén kiválasztásra kerültek a gyerekek, akik a témanap szervezésében is aktívan közreműködtek. A testvériskolai filmfesztiválra az első és a második utazás alkalmával került sor, ahol az elkészült film bemutatásra került.
Mivel azt, hogy a pályázat nyertes tudtuk, ezért egy nyári kirándulás keretében 24 főt vittünk táborozni, akik érdeklődtek a program iránt. A 3 nap lényegében egy csapatépítés volt, felkészítés az erdélyi programra. A testvériskolai filmfesztiválra a kirándulások alkalmával került sor.

Az első utazás – erdélyi diákok Magyarországon
2015. március 16-20.

Az első találkozás során elkészült termékek:
“Magyarok ligete” fasor, egynyári virágokból álló virágágyás, faültetés, kültéri installáció
Mindegyik elkészült termék az iskola minden tanulója, tanára és látogatója számára hasznosul, olyan témát, mutat be, dolgoz fel, amely a nemzeti köznevelés alapfeladatának megfelelően a hazafiságra nevelést szolgálja. Ugyanígy azonban a szélesebb környezet (település) lakossága és általános és középiskolái számára is látogatható helyszínekről van szó, így az elkészült termékekben hordozott nevelési üzenet más oktatási intézmények és közösségek tevékenységébe is bekapcsolható.

1. nap
FM KASZK Dr. Szepesi László Mezőgazdasági és Erdészeti Szakképző Iskola és Kollégium

A kézdivásárhelyi csoport megérkezése, vacsora és ismerkedés a piliscsabai diákokkal. A program részleteinek megismerése. A “Magyarok ligete” fasor terveinek egyeztetése, véglegesítése, a fák melletti táblák elkészítése közös, kiscsoportos tevékenységként.

2. nap
FM KASZK Táncsics Mihály Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium

A váci iskola arborétum kertjében dunai kavicsokból előzetesen megtervezett installáció elkészítése. A “térkép”, a mai Magyarország területét mutatja, kiemelve rajta a FM KASZK 4 tagintézményét, és méretarányos távolságban és méretben Székelyföldet, kiemelve rajta Kézdivásárhelyt. Körben és a két földrajzi terület között talajtakaró növényeket telepítenek a tanulók. Az installációban elhelyezésre került egy időkapszula, melyben aznapi újság, diákok névsora, némi aprópénz és egy üzenet a jövőbe című írás szerepelt. A diákok az installáció készítése előtt megtekintették a váci iskolát és megismerkedtek a szakmai lehetőségeikkel. Földrajz ismeretek bővítése.
Váci Városnézés (Püspökség, Dunaparti séta, Kőkapu, Március 15-e tér, stb.). Ezt követően a diákok megtekintették az iskola Floch-pusztai tangazdaságát, ahol egy szakmai körbevezetésen vettek részt. Mezőgazdasági ismeretek bővítése, szakmai tapasztalatcsere.
A “Magyarok ligete” fasor terveinek egyeztetése, véglegesítése, a fák melletti táblák elkészítése közös, kiscsoportos tevékenységként.

3. nap
FM KASZK Közép-magyarországi Agrár-szakképző Központ, Bercsényi Miklós Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégium

A “Magyarok ligete” fasor ültetése, az információs táblák kihelyezése, amely tevékenységet a hazai és külhoni tanulók együtt, kiscsoportos tevékenységként végeztek el. A programot megelőzően a Bercsényi iskola tanműhelyeinek meglátogatása történt, ismerkedés a tanulókkal. Szakmai tapasztalatcsere, biológiai ismeretek bővítése.
Az egynyári virágokból álló beültetés elkészítése közös tevékenységként az iskola kertjében. Ezt követően játékos városnézés a következő útvonalon: Kossuth Lajos tér, Szabadság tér, Széchenyi István tér, Szent István Bazilika, Erzsébet tér, Vörösmarty tér, Kossuth Lajos tér. Kertészeti ismeretek bővítése.
Testvériskolai filmfesztivál: A tanulók kisfilmeket készítenek el, amelyben bemutatják iskolájukat, saját magukat és a program keretében megvalósuló programokat. Az estén bemutatásra került a FM KASZK 4 iskolájának bemutatkozó videója. A film készítésének megvalósulása projektmódszerrel, a diákok önálló, tanár által mentorált tevékenységével történt. Projektmódszer elsajátítása.

4. nap
FM KASZK Dr. Szepesi László Mezőgazdasági és Erdészeti Szakképző Iskola és Kollégium

A háromszéki magyar települések fáinak elültetése és az információs táblák elkészítése, közösen végzett, kiscsoportos tevékenység, majd ezt követően a piliscsabai iskola és a Pázmáneum megtekintése történt. Kertészeti ismeretek bővítése.
Kirándulás Esztergomba a KASZK 4 tanulóinak részvételével. 19 külhoni, 24 itthoni tanuló közös előre tervezett kirándulása idegenvezetéssel. Bazilika, Párkányi séta, belvárosi séta.
Búcsúest, táncest. A külhoni és itthoni diákok közös búcsúestje, ahol sor került a 4 iskola által összeállított ajándékcsomagok átadására minden résztvevő részére (üdítők, póló). A vacsorát követően a piliscsabai iskola diákjai egy közös táncházzal készültek a külhoni diákok részére, melyen mind a 4 tagintézmény és az erdélyi csapat is részt vett.

5. nap
Hazautazás

A második utazás – magyar diákok Erdélyben
2015. április 25-29.

A második találkozás során elkészült termékek:
Székelyföld növényei – tavaszi herbárium elkészítése
Az utazáson résztvevő diákok túrázva felfedezték a térség növényvilágát, természeti kincseit és herbárium készítéséhez növényeket gyűjtöttek a tavaszi flórából. A növényeket közösen meghatározták, preparálták, majd minden növényről információs tablót készítettek. Ennek alapján mindkét iskola számára elérhető lesz egy székelyföldi herbárium, amely közvetlenül szolgálja az oktatást, mind a mezőgazdasági szakmákat tanulók, mind az általános természettudományi képzésben résztvevők számára is. Emlékfák ültetése révén gazdagodott az iskola környezete, és fejlődik a tanulók szakmai ismerete is a fásszárú növényekkel kapcsolatban.

1. nap
Apor Péter Líceum – Kézdivásárhely

A magyarországi diákok megérkezése a testvériskola kollégiumához. Vacsora és ismerkedés. Éjszakai városnézés Kézdivásárhelyen, történeti ismeretek, Gábor Áron történetének megismerése. Történelmi ismeretek bővítése.

2. nap
Csíkszereda, Nyerges-tető, Csíksomlyó, Bálványos

Koszorúzás a Nyerges-tetőn, Himnusz és Székely Himnusz közös eléneklése, történelmi események felidézése. Csíkszeredai Múzeum meglátogatása, városnézés, majd séta a Csíksomlyói kegytemplomhoz. Közben a helyi növényvilág feltérképezése, fajfelismerés, tavaszi herbárium készítéséhez növények gyűjtése. Ebéd Bálványoson, majd a borvízforrások megtekintése, természeti jelenség megismerése.

Szent Anna tó, Mohos tőzegláp

Szent Anna tó történetének és kialakulásának megismerése, növények gyűjtése a herbáriumba. Mohos tőzegláp megismerése, idegenvezetéssel az élővilág feltérképezése. Földrajz és mezőgazdasági ismeretek bővítése.
Kézdivásárhely
A helyi és vendégdiákok közös sporttevékenysége. Ostor használatának megtanulása.

3. nap
Orbai túra, útvonal: Gelence, Zabola, Kovászna, Tündérvölgy

A helyi növényvilág feltérképezése, fajfelismerés, tavaszi herbárium készítéséhez növények gyűjtése. Gelence: Templom és idegenvezetés, Zabola: Csángó múzeum meglátogatása, Kovászna: Pokolsár története, borvíz kóstolás, Mofeta látogatás, Tündérvölgy megismerése kisvasutas utazás, vízesés megtekintése. Történelmi ismeretek bővítése, földrajz és biológia ismeretek bővítése – mofeta és borvíz.
FM KASZK iskolák fáinak elültetése, ezt követően a helyi és vendégdiákok közösen elkészítették a tavaszi herbáriumot:
Vegyes (magyarországi és kézdivásárhelyi) tanulókból kialakított csoportokban a begyűjtött növényeket meghatározták és herbárium készítéséhez preparálták azokat, az egyes növényekből információs tablókat készítenek. Internetes keresés, növényhatározóból a növények beazonosítása. Biológiai ismeretek bővítése.

Bálványos
Az Apor Péter Líceum igazgatójának meghívása után a diákok a tanárokkal közösen részt vettek egy közös vacsorán az iskola Bálványos környékén található kirándulóhelyén. A diákok itt egy órás séta alkalmával felfedezték a környék növényvilágát, majd történeteket hallottak a környék állatvilágáról is. Biológia és földrajz ismeretek bővítése.

4. nap
Sepsiszentgyörgy

A Székely Nemzeti Múzeum, Lábas-ház, Vadászmúzeum megtekintése majd főtéri séta. Erdély növény és állatvilágának, történelmének további ismeretek bővítése.

Kézdivásárhely

A kézdivásárhelyi múzeum meglátogatása, az udvarterek, helyi épületek és emlékművek feltérképezése. Céhtörténeti múzeum megtekintése.
Búcsúest, táncház, közös éneklés a helyiek vezetésével. Az este folyamán sor került a testvériskolai filmfesztivál 2. fordulójára, amikor is bemutatásra kerültek az erdélyiek által készített iskolát bemutató filmek.

5. nap
Utazás Magyarországra

Értékelés
A hazautazást követő napokon kerültek mindenhol megrendezésre a ballagások, majd az azt követő héten kezdődtek az érettségik, így sajnos nem találtunk olyan napot, amikor ne zavartuk volna ezek megrendezését. A pénteki nap a vidéki tanulók miatt indokolt, így a leghamarabbi időpont a május 15-e volt.
Az értékelő órára május 15-én, egy pénteki napon került sor. A 4 iskola tanulói és kísérő tanárai a Bercsényi Miklós iskolában találkoztak, ahol a program egy közös főzéssel és sporttal kezdődött. Ezt követően a diákok megtekintették a közösen készített képeket, felelevenítették az élményeket, majd egy beszélgetésre került sor a tanulók és a kísérő tanárok részvételével, ahol megbeszélték az átélt tapasztalatokat, tanulságokat, és kitűztek közös célokat a jövőre nézve. A beszélgetéseket követően ismét közös játékra került sor, majd a tanulóknak lehetőségük volt az iskolában aludni, így ismét átélhették a közös táborozás élményét.
Az értékelő óra módszertana a közös megbeszélés és szóbeli reflexiók, tanulói önértékelések alkalmazása. Az értékelő órában (4 óra) a tanulók megbeszélik a közös élményeket, szakmai tapasztalatokat és közös célokat tűznek ki a jövőre nézve. Történtek áttekintése, tanulságok levonása, eredmények megfogalmazása, külhoni magyarsághoz tartozó ismeretek, az együttműködés során szerzett tapasztalatok iskolai keretek között történő megjelenítése.

Témanap megvalósítása
A 4 tagintézményben egyszerre valósítottuk meg a következő felépítésű témanapot. Mind a 4 tagintézményben egy-egy kisebb létszámú tanuló csoport (6-6 fő) képviselte a projektben résztvevő tanulókat. 1. Bevezető tájékoztató az iskola tanulói számára a projektről, annak célkitűzéseiről, megvalósításáról. (iskola vezetésének tagja) 2. A program során készített fényképekből és videó felvételekből készített 20 perces kisfilm megtekintése. 3. Kézdivásárhelyről szóló előadás. 4. Erdély bemutatása. 5. A projekt során megvalósított termékek bemutatása 1-1 külön teremben, amelyek egész nap során látogathatóak voltak és ott az érdeklődők részletesen megismerhetik a tervezés, előkészítés, kivitelezés menetét, valamint betekintés nyerhettek a dokumentálás révén a részletes munkába is.

A témanaphoz kapcsolódó prezentációt itt tekintheti meg!

Határtalanul pályázat beszámolója

HAT-14-02-0073

A pályázat összefoglalója

A teljes projekt rövid értékelése

A programot mind a magyarországi, mind a határon túli csoport tanulói és kollégái nagy izgalommal várták. A magyarországi tanulóknak 2014. október 14-16. között került sor az előkészítő órákra, ahol a csapatdinamika hamar kialakult és könnyen ment az együttgondolkodás és a feladatmegoldás. Elsőként az erdélyi csapat érkezett Magyarországra, amikor is sor került a szakmai kulturális programok megvalósítására. A diákok és a tanárok egyaránt örömmel töltötték az időt a KASZK 4 tagintézményében. A magyarországi tanulók látogatása szintén tapasztalatokkal és kulturális ismeretekkel gazdagodott. Sor került a herbárium kialakítására, Székelyföld megismerésére, szakmai konzultációkra és kapcsolatépítésre. A 2 intézmény között a létező együttműködés immár 4 éves, a további kooperáció lehetőségeinek megvitatása megtörtént, a nyáron egy nagyobb létszámú mezőgazdasági gépész tanulókból álló csoport nyári gyakorlatát szervezzük Piliscsabára.

Az első találkozás meghatározó élménye

Minden nap 6-6 tanuló kísérte a külhoni csoportot, annak megfelelően, hogy a program melyik iskolához kapcsolódott. Azt gondolom a legmeghatározóbb pillanat mégiscsak az volt, mikor a záró napon minden, a programban résztvevő külhoni és itthoni tanuló együtt kirándult Esztergomba, majd egy közös vacsorával, tánccal zárták az estét. Látható volt, hogy szoros barátságok alakulnak, és a tanulók már számolták a napokat, hogy mikor láthatják viszont egymást.

A második találkozás meghatározó élménye

Azt hiszem a második (erdélyi) találkozás legmeghatározóbb élménye a táncház volt. Nem számítottunk arra, hogy a 24 tanulóból álló csoport ekkora érdeklődést mutat, annak ellenére, hogy a program nem volt kötelező, mindenki megjelent. Külhoni és itthoni gyerekek együtt táncoltak és népdalokat énekeltek. Nagy öröm volt látni azt, hogy az itthon kialakult közös barátságok itt folytatódtak.

Az előkészítő óra – 2015. március 11.

Az előkészítő órák 3 órás egységekben kerültek megvalósításra. A KASZK három érintett telephelyén hasonló tematikával. Ezeken részt vett az iskola teljes tanulói közössége. Az első szakaszban a foglalkozást tartó kolléga egy kapcsolódó filmet vetít le a tanulóknak, elemezte azt, és előadást tartott, majd a tanulók csoportosan (6-6 fő) feladatokat oldottak meg a partneriskolával, Erdéllyel, és a történelmi tényekkel kapcsolatban. Ezután értékelték és közösen megoldották a feladatokat.

Alkalmazott pedagógiai módszerek

Előadás, csoportmunka, önálló tevékenység

Fakultatív programok

Előkészítő tevékenység (18 óra)

Mivel azt, hogy a pályázat nyertes tudtuk, ezért egy nyári kirándulás keretében 24 főt vittünk táborozni, akik érdeklődtek a program iránt. A 3 nap lényegében egy csapatépítés volt, felkészítés az erdélyi programra. A testvériskolai filmfesztiválra a kirándulások alkalmával került sor.

Filmfesztivál

Eredetileg fakultatív tevékenységként csak a testvériskolai filmfesztivált terveztünk, azonban egy másik programmal összekapcsolva jó ötletnek tűnt a tanulóknak egy nyári kirándulást szervezni a témában. Így a tanév végén kiválasztásra kerültek a gyerekek, akik a témanap szervezésében is aktívan közreműködtek. A testvériskolai filmfesztiválra az első és a második utazás alkalmával került sor, ahol az elkészült film bemutatásra került.

Mivel azt, hogy a pályázat nyertes tudtuk, ezért egy nyári kirándulás keretében 24 főt vittünk táborozni, akik érdeklődtek a program iránt. A 3 nap lényegében egy csapatépítés volt, felkészítés az erdélyi programra. A testvériskolai filmfesztiválra a kirándulások alkalmával került sor.

Az első utazás – erdélyi diákok Magyarországon

2015. március 16-20.

Az első találkozás során elkészült termékek:

“Magyarok ligete” fasor, egynyári virágokból álló virágágyás, faültetés, kültéri installáció

Mindegyik elkészült termék az iskola minden tanulója, tanára és látogatója számára hasznosul, olyan témát, mutat be, dolgoz fel, amely a nemzeti köznevelés alapfeladatának megfelelően a hazafiságra nevelést szolgálja. Ugyanígy azonban a szélesebb környezet (település) lakossága és általános és középiskolái számára is látogatható helyszínekről van szó, így az elkészült termékekben hordozott nevelési üzenet más oktatási intézmények és közösségek tevékenységébe is bekapcsolható.

1. nap

FM KASZK Dr. Szepesi László Mezőgazdasági és Erdészeti Szakképző Iskola és Kollégium

A kézdivásárhelyi csoport megérkezése, vacsora és ismerkedés a piliscsabai diákokkal. A program részleteinek megismerése. A “Magyarok ligete” fasor terveinek egyeztetése, véglegesítése, a fák melletti táblák elkészítése közös, kiscsoportos tevékenységként.

1. nap

FM KASZK Táncsics Mihály Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium

A váci iskola arborétum kertjében dunai kavicsokból előzetesen megtervezett installáció elkészítése. A “térkép”, a mai Magyarország területét mutatja, kiemelve rajta a FM KASZK 4 tagintézményét, és méretarányos távolságban és méretben Székelyföldet, kiemelve rajta Kézdivásárhelyt. Körben és a két földrajzi terület között talajtakaró növényeket telepítenek a tanulók. Az installációban elhelyezésre került egy időkapszula, melyben aznapi újság, diákok névsora, némi aprópénz és egy üzenet a jövőbe című írás szerepelt. A diákok az installáció készítése előtt megtekintették a váci iskolát és megismerkedtek a szakmai lehetőségeikkel. Földrajz ismeretek bővítése.

Váci Városnézés (Püspökség, Dunaparti séta, Kőkapu, Március 15-e tér, stb.). Ezt követően a diákok megtekintették az iskola Floch-pusztai tangazdaságát, ahol egy szakmai körbevezetésen vettek részt. Mezőgazdasági ismeretek bővítése, szakmai tapasztalatcsere.

A “Magyarok ligete” fasor terveinek egyeztetése, véglegesítése, a fák melletti táblák elkészítése közös, kiscsoportos tevékenységként.

1. nap

FM KASZK Közép-magyarországi Agrár-szakképző Központ, Bercsényi Miklós Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégium

A “Magyarok ligete” fasor ültetése, az információs táblák kihelyezése, amely tevékenységet a hazai és külhoni tanulók együtt, kiscsoportos tevékenységként végeztek el. A programot megelőzően a Bercsényi iskola tanműhelyeinek meglátogatása történt, ismerkedés a tanulókkal. Szakmai tapasztalatcsere, biológiai ismeretek bővítése.

Az egynyári virágokból álló beültetés elkészítése közös tevékenységként az iskola kertjében. Ezt követően játékos városnézés a következő útvonalon: Kossuth Lajos tér, Szabadság tér, Széchenyi István tér, Szent István Bazilika, Erzsébet tér, Vörösmarty tér, Kossuth Lajos tér. Kertészeti ismeretek bővítése.

Testvériskolai filmfesztivál: A tanulók kisfilmeket készítenek el, amelyben bemutatják iskolájukat, saját magukat és a program keretében megvalósuló programokat. Az estén bemutatásra került a FM KASZK 4 iskolájának bemutatkozó videója. A film készítésének megvalósulása projektmódszerrel, a diákok önálló, tanár által mentorált tevékenységével történt. Projektmódszer elsajátítása.

1. nap

FM KASZK Dr. Szepesi László Mezőgazdasági és Erdészeti Szakképző Iskola és Kollégium

A háromszéki magyar települések fáinak elültetése és az információs táblák elkészítése, közösen végzett, kiscsoportos tevékenység, majd ezt követően a piliscsabai iskola és a Pázmáneum megtekintése történt. Kertészeti ismeretek bővítése.

Kirándulás Esztergomba a KASZK 4 tanulóinak részvételével. 19 külhoni, 24 itthoni tanuló közös előre tervezett kirándulása idegenvezetéssel. Bazilika, Párkányi séta, belvárosi séta.

Búcsúest, táncest. A külhoni és itthoni diákok közös búcsúestje, ahol sor került a 4 iskola által összeállított ajándékcsomagok átadására minden résztvevő részére (üdítők, póló). A vacsorát követően a piliscsabai iskola diákjai egy közös táncházzal készültek a külhoni diákok részére, melyen mind a 4 tagintézmény és az erdélyi csapat is részt vett.

1. nap

Hazautazás

A második utazás – magyar diákok Erdélyben

2015. április 25-29.

A második találkozás során elkészült termékek:

Székelyföld növényei – tavaszi herbárium elkészítése

Az utazáson résztvevő diákok túrázva felfedezték a térség növényvilágát, természeti kincseit és herbárium készítéséhez növényeket gyűjtöttek a tavaszi flórából. A növényeket közösen meghatározták, preparálták, majd minden növényről információs tablót készítettek. Ennek alapján mindkét iskola számára elérhető lesz egy székelyföldi herbárium, amely közvetlenül szolgálja az oktatást, mind a mezőgazdasági szakmákat tanulók, mind az általános természettudományi képzésben résztvevők számára is. Emlékfák ültetése révén gazdagodott az iskola környezete, és fejlődik a tanulók szakmai ismerete is a fásszárú növényekkel kapcsolatban.

1. nap

Apor Péter Líceum – Kézdivásárhely

A magyarországi diákok megérkezése a testvériskola kollégiumához. Vacsora és ismerkedés. Éjszakai városnézés Kézdivásárhelyen, történeti ismeretek, Gábor Áron történetének megismerése. Történelmi ismeretek bővítése.

1. nap

Csíkszereda, Nyerges-tető, Csíksomlyó, Bálványos

Koszorúzás a Nyerges-tetőn, Himnusz és Székely Himnusz közös eléneklése, történelmi események felidézése. Csíkszeredai Múzeum meglátogatása, városnézés, majd séta a Csíksomlyói kegytemplomhoz. Közben a helyi növényvilág feltérképezése, fajfelismerés, tavaszi herbárium készítéséhez növények gyűjtése. Ebéd Bálványoson, majd a borvízforrások megtekintése, természeti jelenség megismerése.

Szent Anna tó, Mohos tőzegláp

Szent Anna tó történetének és kialakulásának megismerése, növények gyűjtése a herbáriumba. Mohos tőzegláp megismerése, idegenvezetéssel az élővilág feltérképezése. Földrajz és mezőgazdasági ismeretek bővítése.

Kézdivásárhely

A helyi és vendégdiákok közös sporttevékenysége. Ostor használatának megtanulása.

1. nap

Orbai túra, útvonal: Gelence, Zabola, Kovászna, Tündérvölgy

A helyi növényvilág feltérképezése, fajfelismerés, tavaszi herbárium készítéséhez növények gyűjtése. Gelence: Templom és idegenvezetés, Zabola: Csángó múzeum meglátogatása, Kovászna: Pokolsár története, borvíz kóstolás, Mofeta látogatás, Tündérvölgy megismerése kisvasutas utazás, vízesés megtekintése. Történelmi ismeretek bővítése, földrajz és biológia ismeretek bővítése – mofeta és borvíz.

FM KASZK iskolák fáinak elültetése, ezt követően a helyi és vendégdiákok közösen elkészítették a tavaszi herbáriumot:

Vegyes (magyarországi és kézdivásárhelyi) tanulókból kialakított csoportokban a begyűjtött növényeket meghatározták és herbárium készítéséhez preparálták azokat, az egyes növényekből információs tablókat készítenek. Internetes keresés, növényhatározóból a növények beazonosítása. Biológiai ismeretek bővítése.

Bálványos

Az Apor Péter Líceum igazgatójának meghívása után a diákok a tanárokkal közösen részt vettek egy közös vacsorán az iskola Bálványos környékén található kirándulóhelyén. A diákok itt egy órás séta alkalmával felfedezték a környék növényvilágát, majd történeteket hallottak a környék állatvilágáról is. Biológia és földrajz ismeretek bővítése.

1. nap

Sepsiszentgyörgy

A Székely Nemzeti Múzeum, Lábas-ház, Vadászmúzeum megtekintése majd főtéri séta. Erdély növény és állatvilágának, történelmének további ismeretek bővítése.

Kézdivásárhely

A kézdivásárhelyi múzeum meglátogatása, az udvarterek, helyi épületek és emlékművek feltérképezése. Céhtörténeti múzeum megtekintése.

Búcsúest, táncház, közös éneklés a helyiek vezetésével. Az este folyamán sor került a testvériskolai filmfesztivál 2. fordulójára, amikor is bemutatásra kerültek az erdélyiek által készített iskolát bemutató filmek.

nap

1. nap Utazás Magyarországra

Értékelés

A hazautazást követő napokon kerültek mindenhol megrendezésre a ballagások, majd az azt követő héten kezdődtek az érettségik, így sajnos nem találtunk olyan napot, amikor ne zavartuk volna ezek megrendezését. A pénteki nap a vidéki tanulók miatt indokolt, így a leghamarabbi időpont a május 15-e volt.

Az értékelő órára május 15-én, egy pénteki napon került sor. A 4 iskola tanulói és kísérő tanárai a Bercsényi Miklós iskolában találkoztak, ahol a program egy közös főzéssel és sporttal kezdődött. Ezt követően a diákok megtekintették a közösen készített képeket, felelevenítették az élményeket, majd egy beszélgetésre került sor a tanulók és a kísérő tanárok részvételével, ahol megbeszélték az átélt tapasztalatokat, tanulságokat, és kitűztek közös célokat a jövőre nézve. A beszélgetéseket követően ismét közös játékra került sor, majd a tanulóknak lehetőségük volt az iskolában aludni, így ismét átélhették a közös táborozás élményét.

Az értékelő óra módszertana a közös megbeszélés és szóbeli reflexiók, tanulói önértékelések alkalmazása. Az értékelő órában (4 óra) a tanulók megbeszélik a közös élményeket, szakmai tapasztalatokat és közös célokat tűznek ki a jövőre nézve. Történtek áttekintése, tanulságok levonása, eredmények megfogalmazása, külhoni magyarsághoz tartozó ismeretek, az együttműködés során szerzett tapasztalatok iskolai keretek között történő megjelenítése.

Témanap megvalósítása

A 4 tagintézményben egyszerre valósítottuk meg a következő felépítésű témanapot. Mind a 4 tagintézményben egy-egy kisebb létszámú tanuló csoport (6-6 fő) képviselte a projektben résztvevő tanulókat. 1. Bevezető tájékoztató az iskola tanulói számára a projektről, annak célkitűzéseiről, megvalósításáról. (iskola vezetésének tagja) 2. A program során készített fényképekből és videó felvételekből készített 20 perces kisfilm megtekintése. 3. Kézdivásárhelyről szóló előadás. 4. Erdély bemutatása. 5. A projekt során megvalósított termékek bemutatása 1-1 külön teremben, amelyek egész nap során látogathatóak voltak és ott az érdeklődők részletesen megismerhetik a tervezés, előkészítés, kivitelezés menetét, valamint betekintés nyerhettek a dokumentálás révén a részletes munkába is.

Vissza felülre