Széchenyi 2020 befektetés a jövőbe
Ugrás a tartalomra Ugrás a láblécre

KÁRPÁTALJA AKCIÓPROGRAM HAT-14-02-0014

A program rövid összefoglalása

A projekt egyértelmű eredménye a két iskola és a diákok közötti kapcsolatfelvétel és az azóta is ápolt kapcsolattartás. A diákok hamar szoros barátságokat kötöttek és várták, hogy a második úton vendégül láthassák a külhoni diákokat. Rengeteg tapasztalatot szereztek, ismereteik bővültek és a média által közölt információkat megélték. Az itthoni diákok megismerhették a külhoni helyzeteket, megismerték az ottani magyarságot, szokásaikat, történetüket. Az ez idáig csak a könyvekben tanultakat most olyan emberek szájából hallhatták, akik maguk is átéltek nehéz időket. (Egy esti beszélgetés során mesélték diákjaink: Elmondták, hogy beszélgetés során megkérdezték egy külhoni lánytól, hogy mennyi az átlagkereset. A lány mondta, hogy kb. 1200 hrivnya. Kérdezték: Hetente? Megkapták a választ: Havonta! Nem merték elmondani nekik, hogy szinte mindenkinek 8-900 hrivnya van a zsebében erre a 4 napra. Elcsendesedtek. Végiggondolták, hogy mi lesz, ha ezek a gyerekek megérkeznek Magyarországra, ahol egy Kóla 400Ft, egy Kürtöskalács 1000Ft – lévén Adventi időszak lesz. Eldöntötték – ha kell, adnak be pénzt, de –, ha jönnek, akkor adjunk meg nekik mindent, hogy azt a kevéske pénzt, amit magukkal hoznak, ne ilyen dolgokra kelljen költeniük.) A külhoni csoportban utazók közül Magyarországon még csak páran jártak, és akkor sem Budapesten. Hihetetlen volt látni a rácsodálkozásukat a hatalmas városra, nem tudták elképzelni a méreteit. Nagy élmény volt számukra a tömegközlekedés, különösen a metró, a mozgólépcső és a BKV hajó (ezeket az iskola önköltségből finanszírozta). A kinti tanárokkal egyeztetve alkottuk meg az itteni programjukat és próbáltuk a lehető legtöbb dolgot beleilleszteni. Külön kérés volt, hogy menjünk moziba. Nekik még nem volt részük magyarra szinkronizált mozifilm élményben. A negyedik nap reggelén nem is akartak hazaindulni. (A négy nap során többször hallottuk azt a mondatot: Most ébren vagyok, vagy csak álmodom! – és nem csak a gyerekek szájából!)

A tervezett programhoz képest eszközölt változások

A programokban jelentős változás nem történt, azonban az eredetileg tervezetthez képest kevesebb helyet sikerült meglátogatni, melynek oka a nem tervezett útviszonyok és a határon töltött várakozási idő. A költségekben a helyszínek meglátogatása nem okozott változást. A második út programjában azért eszközöltünk változásokat, mert a kialakult utazócsoport tagjai még nem jártak Budapesten, ezért kérték, ha lehet, akkor minél több időt töltsünk a fővárosban, és hogy a váci városnézés és az ottani tagiskolánk megtekintése helyett inkább a Sződligeten lévő iskolai tangazdaságot látogatnák meg, ami egyébként is jobban kapcsolódik a szakképzésükhöz (tervezik mezőgazdasági gépész képzés újraindítását), kíváncsiak voltak a magyar szakképzési lehetőségekre esetleges továbbtanulás, szakmai gyakorlat céljából. A Varga Márton iskola kertészete helyett jobban érdekelte a gyerekeket az élelmiszeripar, emiatt a Bercsényi Miklós Élelmiszeripari iskolában tettünk látogatást ahol a tanműhelyek által gyártott termékekből kóstolót és ajándékot is kaptak. A külhoni diákok mindegyike rendelkezett magyar vagy ukrán útlevéllel így az erre számolt költségkeretet nem használtuk ki, ennek visszafizetéséről gondoskodtunk. A másik fő változás a szállásra tervezett költségekben volt, mivel a budapesti kollégiumunkban sikerült elszállásolni a külhoni diákokat, ezt a költségkeretet nem használtuk ki, az összeg visszafizetéséről gondoskodtunk. A programváltoztatások fő oka az első utazáson tett tapasztalatcsere volt, mivel az előzetes kommunikáció nehézségekbe ütközött, a személyes találkozás után sikerült a programot véglegesen a külhoniak igényei szerint a legtökéletesebbre kialakítani a főbb programpontok sérülése nélkül.

Magyar diákok Kárpátalján

Az utazás kezdő időpontja: 2015. november 7.

A hazaérkezés időpontja: 2015. november 10.

Az utazás időtartama: 4 nap

Utazásban résztvevők száma (utazó személyek száma összesen):

Amennyiben diákok utaznak részt vevő kísérők száma: 3

:Az adomány összege 300 000 Ft

Az adomány felhasználása

Az adományt készpénzben adtuk át, melyet a külhoni iskola vezetése az oktatási profilnak legmegfelelőbben használt fel. A cél, az iskola informatikai felszerelésének bővítése, felújítása volt. Ennek eredményeképp lett vásárolva festékpatron, 4 alaplapelem, 10 db DDR2 1GB-os RAM, 1 db 2.1es hangszóró, 2 db alaplap, 1 db komplett asztali számítógép, 2 db DDR1 1 GB-os RAM, 1 db DDR1512 MB-os RAM. Valamint 10 neonlámpa, 1 db vízszivattyú, 3 csaptelep és 10 méter műanyag cső.

A külhoni partnerrel történt előzetes egyeztetések során kiderült az, hogy az iskola informatikai felszereltsége nem megfelelő az új típusú oktatási módszerek kihasználásához, így ezek fejlesztésére helyezték a fő hangsúlyt. Cél a tanulók önálló online munkájának, kutatásának a segítése illetve számítógépes ismereteik kibővítése volt. Az iskola a megkapott adományt célszerűen, az előzetesen megbeszéltek alapján használta fel, melyről folyamatos egyeztetések folytak. A FM KASZK 4 iskolának diákjai, tanárai és technikai dolgozói összesen 300 000 Ft adományt gyűjtöttek össze.

Adományozáson kívüli segítésnyújtás

Az eredetileg tervezett összeget 100 000 Ft- al bővítettük és igyekeztünk a szakmai eszmecserén keresztül is segítséget nyújtani a tanulóknak. Minden olyan program, amin a külhoni diákok Budapesten részt vettek az iskola segítségnyújtása volt a Kárpátaljaiak felé. Ezek voltak: Gödöllő kastély meglátogatása, 3D mozi, BKV hajó, BKV utazások, Parlament látogatás, utazás új típusú vonattal. Olyan színes és szakmailag is gazdag programot sikerült a diákoknak összeállítanunk, hogy a mai napig hálásak és egy életre szóló élménnyel gazdagodtak, nem beszélve a megkötött barátságokról és a kialakult kapcsolatról a két iskola között.

A külhoni diákok ajándékcsomagot kaptak, melyben iskolánk által gyártott termékek, térképek, póló volt megtalálható. Egy délelőttön tartottunk Agrár Fórumot és a könyvtáruk részére rengeteg szakmai és szépirodalmi könyvet vittünk, melyben a buszos cég is nagy segítségünkre volt.

A külhoniak látogatása során a DÖK képviselői rengeteg városi és helyismereti kvízzel készültek, melyek mindegyikével az általános műveltségük is fejlődött.

Vállalt sajtómegjelenések száma 7

Vállalt sajtómegjelenések formája Iskolai honlap, facebook oldalak

Az első utazás időpontja, 1. nap 2015. november 7. szombat

Az első utazás helyszíne, 1. nap Budapest – Beregszász – Jánosi

Az első utazás programjának rövid leírása 1. nap

Reggel az iskola kollégiumától indultunk a nagy útra. Rövid pihenőkkel viszonylag hamar értünk a Beregsurányi határátkelőhelyre. Sajnálatosan nem volt gyors a határátlépés, hiszen a magyar oldalon egy, az ukrán oldalon két órát kellett várakozni. E miatt a tervezettnél később értünk csak Beregszászra. Beregszászon az első utunk a Beregi múzeumba vezetett, ahol érdekes és mindenre kiterjedő tárlatvezetést kaptunk. A múzeum megnézése után találkoztunk a külhoni iskola vezetőivel, akikkel bejártuk Beregszász belvárosát (a magyar főiskola, az Aranyoroszlán, a magyar színház, a Zsinagóga, a Fedák Sári emlékház). Ezután elfoglaltuk szállásunkat, ahol bemutatót kaptunk a Jánosi Líceum mindennapjairól Zsoldos László igazgató úr jóvoltából. Vacsora után mindenki fáradtan tért nyugovóra.

Az első utazás időpontja, 2. nap 2015. november 8. vasárnap

Az első utazás helyszíne, 2. nap Jánosi – Ungvár – Munkács – Jánosi

Az első utazás programjának rövid leírása 2. nap

Már utazásunk előtt nyilvánvalóvá vált, hogy programunkat át kell szerveznünk a várak, múzeumok nyitvatartási rendje miatt. Így alakult ki az a helyzet, hogy a külön-külön napra tervezett városlátogatásokat egy napra kellett sűríteni és látnivalókat is redukálni kellett. A korai reggeli után elindultunk Ungvárra. Lassabban haladtunk a tervezettnél, mert nem számoltunk az ukrajnai utak állapotával. Mire Ungvárra értünk szemerkélt az eső. Ennek ellenére városi sétával közelítettük meg a Várat. Mire a várat és a benne lévő múzeumot megnéztük, addigra az eső már erősen esett, így a bőrig ázástól megkíméltük a gyerekeket, a Skanzent csak a várfalról láttuk. Kissé csapzottan indultunk Munkácsra. Az időjárás megkönyörült rajtunk és szárító szélben túrázhattunk a várhegyre. A Vár és a múzeum megtekintése után átfagyva és fáradtan tértünk vissza Jánosiba. Este kedves műsorral vártak minket a helyi diákok. (Este megérkezett iskolánk főigazgatója Gál Ferenc az adománnyal, amit másnap reggeli után adott át Zsoldos László igazgató úrnak.)

Az első utazás időpontja, 3. nap 2015. november 9. hétfő

Az első utazás helyszíne, 3. nap Jánosi – Szolyva – Vereckei hágó – Jánosi

Az első utazás programjának rövid leírása 3. nap

Reggeli után csoportunk kiegészült a Jánosi Líceum diákjaival. Együtt indultunk el Szolyvára, ahol koszorúztunk a sztálini terror áldozatainak emlékparkjában. Ezután a Vereckei hágóra mentünk, ahol megemlékeztünk honfoglaló őseinkről és koszorút helyeztünk el az emlékműnél. A Himnusz eléneklése után az emlékmű mellett lévő kis esővédők alatt piknik gyanánt töltöttük el ebédünket. Sajnálatos módon az időjárás nem volt túl kedves hozzánk, mire felértünk a hágóhoz köd borította a vidéket. Az ebéd befejeztével kissé kitisztult a levegő, így néhányan visszamentek körbenézni. A visszafelé vezető úton megálltunk a Latorca partjánál egy sétára. Este a helyi diákok és tanárok a három nap alatt megszerzett tudásunk információs anyagából szerveztek vetélkedőt diákjaink számára, míg a kísérőknek szakmai alapú kötetlen borvacsorát szerveztek.

Az első utazás időpontja, 4. nap 2015. november 10. kedd

Az első utazás helyszíne, 4. nap Jánosi – Budapest

Az első utazás programjának rövid leírása 4. nap

Reggeli után látogatást tettünk a Líceumban. Agrárfórumot tartottunk a helyi diákok közreműködésével, majd megtekintettük az iskolát. Diákjainknak nagy élményt okozott, hogy kipróbálhatták a személygépkocsi vezető képzés oktató autóját egy 1500as Ladát. Az iskolától búcsút véve, megnéztük a település református és ortodox templomát. Ebéd után elindultunk haza.. A határon újfent nem volt szerencsénk, hosszan várakoztunk. Este érkeztünk meg Budapestre.

Külhoni diákok magyarországi látogatása

A második utazás időpontja, 1. nap 2015. december 1. kedd

A második utazás helyszíne, 1. nap Jánosi – Budapest

A második utazás programjának rövid leírása 1. nap

A külhoni diákcsoport korán reggel indult el Jánosiból. A határ az ő útjukat is megnehezítette, mert több mint 4 órát várakoztatták őket. Ennek eredményeként elcsigázva és késő délután érkeztek meg Budapestre. A szállás elfoglalása után a két iskola diákjai találkoztak és még vacsora előtt rövid sétát tettek a szállás környékén.

A második utazás időpontja, 2. nap 2015. december 2. szerda

A második utazás helyszíne, 2. nap Budapest

A második utazás programjának rövid leírása 2. nap

Ez a nap Budapestnek volt szentelve. Reggeli után belevetettük magunkat a budapesti tömegközlekedésbe, majd megmásztuk a Gellért hegyet. A Gellért hegy után a Budai Várba sétáltunk, ahol szerencsénk volt elcsípni a Sándor palota előtti zenés őrségváltást. A Mátyás templom és a Halászbástya bejárása után ebédelni tértünk. Nagy és első élmény volt számukra az All you can eat étterem. Ebéd után a Kossuth térre mentünk, ahol épp a díszőrségváltást vezényelték le. A Parlamenti látogatóközpontban kicsit átmelegedve újabb őrségváltásba botlottunk, a koronaőrök váltották egymást. (Szervezni se lehetett volna jobban.) Mire a Parlamentből kijöttünk már kezdett sötétedni. Rögtönzött kvízjátékkal értük el azt, hogy besötétedjen és a szép kivilágítást is megcsodálhassuk. Az már csak hab volt a tortán, hogy épp akkor kapcsolták fel a karácsonyfa fényeit. Tovább sétálva belevetettük magunkat a karácsonyi forgatagba. Megnéztük a Bazilikát, a Vörösmarty teret, a Duna-korzót, a Váci utcát. Akinek kedve volt és bátorsága tett pár kört a Budapest Eye-on. A hosszú séta után kicsit átfagyva értünk a moziba. Meglepetésnek szántuk a mozit és titokban is tudtuk tartani, így sikert arattunk. A fiatalok gyermeki kíváncsisággal tették fel a 3Ds szemüvegeket és „ijedtek” meg a látványtól. Későn, fáradtan érkeztünk vissza a szállásra, ahol nem volt gond az elcsendesítéssel.

A második utazás időpontja, 3. nap 2015. december 3. csütörtök

A második utazás helyszíne, 3. nap Budapest – Sződliget – Budapest

A második utazás programjának rövid leírása 3. nap

A diákok kérése volt, hogy ne Vácra menjünk az iskolát megtekinteni, hanem a Sződligeti tangazdaságba, így reggeli után a Nyugati pályaudvaron vonatra szálltunk. A vonatút szintén nagy élmény volt, mert az új típusú elővárosi vonat nagy sikert aratott a gyerekek között. Az automatizált ajtók, a csendes üzemmód, a konnektor, a wifi. A látogatás során a Táncsics Mihály Mezőgazdasági iskola szakképzésével is megismerkedhetek. Mivel tervezik a külhoni iskolában a hagyományos mezőgazdasági képzések újraélesztést, fontos találkozási pont és gondolatébresztő volt a program. A tangazdaság nehézgép parkja a fiúkat, az állatállománya a lányokat élénkítette föl. Visszatérve Budapestre rövid plázabejárási időt kaptak a West Endben. Csatangolás és ámuldozás után a Margitszigetre mentünk, ahol már hajnalban előkészítettük a délutáni játékot. A társaságot 4 csapatra osztva egy adott kérdéssort megválaszolva be kellett járniuk a szigetet a következő kérdéssorig. A játék végeztével a Batthyányi térre mentünk, ahonnan pazar látvány volt a szépen kivilágított Parlament. Itt szálltunk fel a BKV hajóra és hajóztunk vissza a pesti oldalra. Visszaérve a szállásra néhány diáknak már vacsorázni sem volt ereje.

A második utazás időpontja, 4. nap 2015. december 4. péntek

A második utazás helyszíne, 4. nap Budapest – Gödöllő – Jánosi

A második utazás programjának rövid leírása 4. nap

Reggeli után a csoport elhagyta a szállást és a Bercsényi Miklós Élelmiszeripari iskolába ment. Mi itt vártuk őket. Megtekintették az iskolát, a tanműhelyeket és a tanboltot. Belekóstoltak a diákok által előállított termékekbe. Felpakoltuk a buszra a nekik szánt könyveket. Az iskolában búcsút vettek magyarországi társaiktól és hazaindultak. Gödöllőn még megtekintették a Grassalkovich kastélyt, megebédeltek. Rövid megszakításokkal utaztak a határig, ahol 3 órát várakoztak. Késő este ért a csoport Jánosiba.