szechenyi
  • +36 1 413 3710
  • kmaszc@kmaszc.hu
  • Budapest, Andrássy út 63-65. I Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2020/006362

🗞Nagy István: a mezőgazdaság az ország legfontosabb bástyája🗞

A koronavírus-járvány megmutatta, hogy a mezőgazdaság és a rá épülő hazai élelmiszeripar az ország legfontosabb bástyája - jelentette ki az agrárminiszter az Északi Agrárszakképzési Centrum gépjárműátadásán kedden Nyíregyházán. (MTI)
... See MoreSee Less

View on Facebook

II. “Földtől az asztalig” projektverseny

Az országos döntőn készült fotókat itt tekinthetik meg.

Szakmai beszámoló

Lezárult a 2014/15-ös tanév projektversenye

2014/15-ös tanévben újra megrendezésre került a „Földtől az asztalig” agrár – és élelmiszertudományi projektverseny. Az országos verseny célja a projektmódszerű oktatás népszerűsítése. A versenyre a Földművelésügyi Minisztérium hatáskörébe tartozó szakiskolák és szakközépiskolák diákjai nevezhettek. Az idei tanév versenyének témája az ökológiai, bioalapú gazdaság volt.

Második alkalommal hirdette meg a FM Közép-magyarországi Agrár-szakképző Központ Bercsényi Miklós Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégium a „Földtől az asztalig” elnevezésű agrár- és élelmiszertudományi projektversenyt. A versenyre 3-5 fős csapatok jelentkezhettek. A csapatverseny első fordulójában a csoportoknak egy tetszőleges, minimum 20 órás projektfeladatot kellett megoldaniuk a bioalapú gazdaság témaköréhez kapcsolódóan.
A munkát digitális technikákkal elkészített projektnaplós dokumentáció kísérte, melyek értékelésekor a szakmai bizottság a nevező 20 team közül összesen 8 csapatot juttatott tovább az országos döntőbe. A pályamunkák tartalmában megjelent a „2015: A Fény Nemzetközi Éve” kezdeményezés is, ami az előzetes bírálat egyik értékelési szempontja volt. Az országos döntő június 26-27-én került megrendezésre a FM KASZK Varga Márton Kertészeti és Földmérési Szakképző Iskolában, Zuglóban. A csapatok az ország különböző pontjairól érkeztek, a versenyen képviseltette magát Miskolc, Baktalórántháza, Mátészalka, Vép, Cegléd, Karcag, Makó és Budapest városa is. A döntőbe jutott csapatok és felkészítő tanáraik a verseny ideje alatt az iskola kollégiumában szálltak meg. DSC_0063A verseny első napján az érkező csapatok izgatottan gyülekeztek a Varga Márton Iskolában. A délelőtti utazást és a szállás elfoglalását követően a verseny résztvevői egy kiadós ebéddel készülhettek a délutáni megmérettetésre.
A „Földtől az asztalig” döntőjének ünnepélyes megnyitójára ezután került sor, melynek keretein belül szót kapott többek közt a verseny megálmodója és a szakmai zsűri tagja, Dr. Vári Anikó, a verseny főszervezője, Pintérné Fetzer Mónika és a versenynek helyt adó iskola igazgatója, Pintér Karolina is. DSC_0195A megnyitót rögtön a feladat ismertetése követte, a csapatoknak a borítékok felbontását követően röpke 5 percük volt felkészítő tanáraikkal megbeszélni a továbbiakat, hiszen a feladatkiírás része volt az is, hogy a csapatoknak külső segítség nélkül kellett együttműködni a „küldetés” során. A pedagógusok a versenyfeladat teljesítése alatt szakmai programon vettek részt, az első napon a Füvészkertbe, míg másnap a Várkert Bazárban tettek látogatást. A csapatok nagy meglepetésére a verseny nem az iskola falain belül folytatódott, hanem az IKEA budapesti áruházában. A gyerekek az IKEA közreműködésének köszönhetően bepillantást nyerhettek az üzletlánc működésébe és a cég képviselte egyedi gondolkodásmódba is, mely minden résztvevőre nagy hatással volt. DSC_0438A világ 46 országában jelenlévő svéd áruházlánc különleges jövőképpel rendelkezik, melyet az áruház légkörének atmoszférájából is megtapasztalhattunk és az előadásnak helyt adó teremben is olvashattunk róla: „Szebb hétköznapokat az emberek többsége számára”. A környezettudatosság rendkívül fontos szerepet játszik a vállalat működésében, ez magyarázatot is ad arra a kérdésre, hogy miért pont éppen az IKEA lett az országos döntő kiemelt partnere. Erről a csapatok érdekes, példamutató és tanulságos előadást hallhattak az IKEA munkatársaitól. Az előadóknak ezúton is köszönjük a tartalmas prezentációt!DSC_0408
A továbbiakban a diákok lehetőséget kaptak, hogy követhessék az áruházban keletkező hulladék útját, és felfedezzék az úgynevezett „zöldtetőt” is, ahol napkollektorok segítségével törekednek a takarékosságra.
Ez a délutáni program volt a verseny alappillére, hiszen a látott, hallott, és az áruházban gyűjtött információk alapján a csapatok feladata egy saját prezentáció elkészítése és előadás megtartása volt. A prezentációk megalkotására a második nap délelőttjén került sor, a versengő csapatoknak délután már a diasor segítségével élőszóban kellett helytállniuk a projektbemutatón. Az előadások végén a zsűri tagjai kérdéseket tettek fel a csapatoknak, ezzel is törekedve a reális és hiteles eredmények meghozására. A prezentáció elkészítése, mint technikai feladat könnyebbnek bizonyult a szereplés művészeténél, ám végül a feladatot az összes csapat rátermetten oldotta meg.

A legsikeresebb csapatnak a zsűri a karcagi Szentannai Sámuel Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium csapatát választotta, így a Komposztál-LAK csapat vihette el az első helyezettnek járó díjat. Második helyezést ért el az
Ökocsapat a Barossból, a Baross László Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium csapata Mátészalkáról. A dobogó harmadik helyét a Levelibékák DSC_0375foglalhatták el, akik a budapesti Pesti Barnabás Élelmiszeripari Szakképző Iskola tanulói. Utóbbiak vihették haza a legjobb prezentációért járó különdíjat is. A legjobb szakmai tartalomért kiérdemelt különdíjat az első helyezett Komposztál-LAK csapat tudhatja magáévá.
Az eredményhirdetést követően a két napos megmérettetést ünnepélyes koccintás zárta a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Szakképző Iskola csodálatos japánkertjében.
A szakmai zsűri tagjai voltak: Dr. Szatmári Edit Andrea, a Földművelésügyi Minisztérium Agrárszakképzési Főosztályának osztályvezetője, Dr. Vári Anikó, a FM KASZK Bercsényi Miklós Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégium szakmai főigazgató-helyettese, Némethné Kavecsánszki Alexandra, a HUMUSZ Szövetség alelnöke és Singer Péter, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakértője. DSC_0319A tanulmányi verseny a Nemzeti Tehetségprogram, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, a Herman Ottó Intézet, a Biokontroll Hungária Kft. és a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum támogatásával valósult meg.

A rendezvényről készült fotók az FM KASZK Közép-magyarországi Agrár- szakképző Központ hivatalos Facebook oldalán, itt tekinthetők meg.

A szakmai beszámolót készítette: Ludán Rita Fruzsina

Egy hiánypótló verseny

Az FM Közép-magyarországi Agrár-szakképző Központ Bercsényi Miklós Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégium már második alkalommal szervezte meg a „Földtől az asztalig” című agrár- és élelmiszertudományi projektversenyt.
Ebben az évben a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Szakképző Iskola adott otthont a 8 csapatos döntőnek.
Az ország különböző pontjairól érkezett szakiskolai tanulók számára jelentős kihívás volt a döntő feladatául megadott prezentáció előállítása és bemutatása.

Az idei döntő témája az ökogazdálkodás, a környezettudatos szemlélet és magatartás volt. Ennek aktualitását nyilván nem kell indokolni, de a szakiskolások gondolkodásának fejlesztése érdekében ez egy olyan dimenzió, amelyet az iskolai oktató-nevelő munka folyamata mellett külön is érdemes a tanulói tevékenységek középpontjába állítani.

A verseny alapvetően a diákok többféle kompetenciáit célozta meg: az információszerzés, -gyűjtéstől azok rendszerezésén át a prezentáció kreatív összeállításáig, illetve előadásáig. A csapatok előzetes felkészültségüktől függően, különböző színvonalon oldották meg a feladatokat. Voltak, akik ügyesen olyan fontos, érdekes információkat is gyűjtöttek, amelyekre a többiek figyelme nem terjedt ki; voltak, akik ötletes prezentációval álltak elő, és minden csapat legyőzte a mások elé kiállástól és előadástól való első izgalmát.
Akik végignézték a csapatok bemutatóit, jól láthatták, hogy ezeknek a diákoknak – bár nyilván több területen vannak még hiányosságaik – a vetélkedő tevékenységei vagy megerősítést, vagy új irányt adhattak további szakmai tanulmányaikhoz. Ezért is nevezhetjük hiánypótlónak ezt az országos versenyt.

Singer Péter
a szakmai zsűri tagja, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakértője