szechenyi
  • +36 1 413 3710
  • kmaszc@kmaszc.hu
  • Budapest, Andrássy út 63-65. I Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2020/006362

🇪🇺 EU Percek 🇪🇺
Az #erasmusplus folytatódik!
dr. Keszy-Harmath Dániel - 1 hetes izlandi drámapedagógiai kurzuson vett részt ⏰2021.08.22-28. között
a 2020-1-HU01-KA101-077826, IN full swing 2020/2021 Erasmus+ köznevelési pályázat keretében.

📍Megújítottuk Erasmus+ ✍️beszámoló felületünket, a bejegyzés legalján található linken elérhetőek a programmal kapcsolatos legfontosabb 💡információk, 📸képek.

💡A program legnagyobb 🥳 sikerének a következőt tartotta:
"A mobilitás – amellett, hogy a számomra az eddigi 🗣leghasznosabb 👥drámapedagógiai kurzus – tele volt érzelmekkel. Nyolcfős 🤝csapatunk összekovácsolódott, s nemcsak a nappali foglalkozásokon, hanem az esti külön programokon is többnyire együtt voltunk. Személyes barátságok, 🌍nemzetközi 💬kapcsolatok kötődtek 🇪🇺 európai 🧑‍🏫tanárok között."

kmaszc.hu/index.php/dr-keszy-harmath-daniel-lorand/
... See MoreSee Less

View on Facebook

Balázs Beáta /magyar/

 

Nagy örömömre szolgált, és életem legnagyobb élménye volt, hogy részt vehettem az Erasmus+ program köznevelési intézmények munkatársainak mobilitási pályázata keretében egy londoni szuperintenzív angol nyelvtanfolyamon. Pályázatom célja az volt, hogy bővítsem angol nyelvismeretemet, hogy közelebb kerülhessek a B2 nyelvvizsgához, ugyanis magyar-történelem szakos középiskolai tanárként 2016-ban fejeztem be tanulmányaimat a budapesti Kodolányi János Főiskola nemzetközi tanulmányok szakán, de diplomámat még nem tudtam átvenni, mert nem rendelkezem angol nyelvből középfokú nyelvvizsgával.

2015-től járok angol nyelvtanfolyamra az International House-ba, és az Euroexam B2 nyelvvizsgát szerettem volna letenni. Elindulásom előtt az írásbeli vizsgán 42 %-ot értem el. Korábban egy teljes szintkülönbség volt a szóbeli és az írásbeli tudásom között, a szóbeli készségeket kellett nagyon fejlesztenem. Azért választottam a nyelvtanfolyam színhelyéül Londont, hogy a nyelviskolán kívül is anyanyelvi környezetben gyakorolhassam az angol nyelvet, illetve mert még soha nem jártam ebben a városban. A külföldi nyelvtanfolyam után is szükségem lesz itthon további tanfolyamra és nyelvvizsga-előkészítőre, de beszédkészségem határozottan fejlődött.

Pályázatomban vállaltam még különböző szabadidős programok szervezését is, amelyekből magyar-történelem szakos középiskolai tanárként is profitálhatok a nyelvtanfolyam mellett. Ezek a programok szakmai fejlődésemen is segítettek.

Nem gyakran tartózkodom külföldön, 2008-ban voltam barátokkal és a húgommal 10 napra Rómában, majd jelenlegi munkahelyemről egy Erasmus+ pályázattal voltam egy hétig az Egyesült Királyságban, Plymouthban, ahol az angol iskolarendszert és a tanítási módszereket tanulmányoztuk. Ez a 3 hetes pályázat volt életem leghosszabb és legnagyszerűbb külföldi tartózkodása. Már Rómában megfogalmazódott bennem, hogy a következő álmom eljutni Londonba, erre 9 évet kellett várnom, de az álom végül valóra vált.

Euroexam Nyelvvizsga Kft.

Már a pályázatírásnál segítséget kértem az Euroexam Nyelvvizsga Kft. Utazási Irodájától, mert az Euroexam nyelvvizsgára készülök. Bence János segített a pályázat költségeinek kiszámításában, az utazás szervezését ő végezte, illetve ő módosította a hazafelé szóló repülőjegyemet a könyveim túlsúlya miatt, valamint az ő javaslatára választottam az Excel Englisht. Először egy máltai nyelviskolát ajánlott, később döntöttem a londoni mellett az anyanyelvi környezet, a sok látnivaló, a Brexit, a nyelvtanulási szándék és a régi álom megvalósítása miatt. Igaz, hogy London nagyon drága hely, de saját pénzből nem tudtam volna ide ilyen hosszú időre eljutni, ezért nagyon köszönöm mindenkinek, aki mindezt lehetővé tette számomra.

Az Euroexam Nyelvvizsga Kft-nek régi, személyes kapcsolata van az Excel English nyelviskolával, így tényleg színvonalas szervezés tanúja lehettem.

Szállás

A szállást a nyelviskola szervezte, és 7 percet kellett gyalogolni. Az utazást szervező tanácsára a homestayt választottam minden napos reggelivel és heti 3 vacsorával: kedden, csütörtökön és vasárnap. Amennyiben később értem haza, és szóltam, a vendéglátóm eltette a vacsorámat. Ennek köszönhetően a konyhát is használhattam. Szállásadóm Jana Thomson volt, aki két kisfiával lakott egy londoni sorházban a Mushwell Hillen. Az egyik fiú, Sebastian 6, a másik pedig Kristian, 4 éves volt. A földszinten egy kétágyas, az emeleten egy egyágyas szoba volt a vendégek számára fenntartva, én az egyágyas emeleti szobában laktam. Az első két hétben két kínai, a harmadik héten pedig egy török lány volt a lakótársam.

Jana hétvégente takarította a szobámat, ágyneműt cserélt minden hétvégén, én pedig vasárnaponta moshattam egy mosásnyi ruhát. Jó lett volna tudni előre, hogy csak egyféle ruhát moshatok, mert ennek megfelelően kellett a ruháimat viselni. Első héten a sötétebbeket, második héten a világosabbakat. Ruháimat csak kint, az udvaron száríthattam, így az időjárás befolyásolta ezt is. Este mosott a gép, reggel, indulás előtt teregettem, délután pedig addig nem mehettem sehová, amíg meg nem száradtak a ruháim, mert bármikor eleredhetett az eső. Ez is módosította eltervezett programjaimat.

A gyerekek örültek az érkezésemkor kapott ajándékoknak: a bűvös kockának, a bűvös kígyónak és a kirakható csomóknak. Kaptak még Boci csokikat, Pöttyös Túró Rudikat, Rákóczi szalámit, illetve vittem Szegedi piros paprikát is.

Vacsorák közben általában beszélgettünk, vacsora után pedig társasjátékoztunk, kirakóztunk, vagy néztük, ahogy a gyerekek trambulinoztak a kertben.

A házban nem volt TV, de a lakásban és a szobámban hallgathattam rádiót.

Jana nagyon tisztán és rendben tartotta a lakást. A házirend szigorú volt, este 10 után nem lehetett villanyt és meleg vizet használni, illetve korlátozottan lehetett mosni, a kézi mosást sem engedte.

Excel English

Nagyon jó választás volt az Excel English nyelviskola, ahol professzionális tanárok készítik fel a nyelvet tanulni vágyókat. Nagyon fontosnak tartják, hogy az összes nyelvi készség egyenlő arányban fejlődjön az adott szintnek megfelelően. Ezt változatos módszerekkel érik el, és a nyelviskola házirendjében is szerepel, hogy az iskola területén csak angolul lehet beszélni, ezért más, Magyarországról érkező tanárokkal is csak angolul beszélgettem. Így minden diák tanórán kívül is gyakorolhatta az angol nyelv használatát, és megszokhatta más külföldi diák akcentusát. Szerintem sok olyan pályázatra lenne szükség, aminek keretében minél több magyarországi angoltanár mehetne ebbe a nyelviskolába módszertani továbbképzésre.

Az első hét szerdáján fedeztem fel, hogy 3 magyar tanárnő is volt az Excel Englishben Erasmus+ program keretén belül: Budapest XIII. kerületéből, Salgótarjánból és Szegedről, de ők azon a héten pénteken haza is utaztak. Csütörtökön találkoztunk először, pénteken pedig már távoztak, néhány tanácsot adtak, mit érdemes megnézni, hogyan jutok el pl. a British Museumhoz.

A következő hétfőn egy kőbányai fiatalember, Csóti Szilveszter került ugyanabba a csoportba, amelyikben én voltam, őt a Richter Gedeon Zrt. küldte ebbe a nyelviskolába két hétre, egyszerre fejeztük be a tanfolyamot. A 3. hét elején ismét egy magyarral bővült a csoportunk, Gaál Barnabás győri matematika-fizika szakos tanár szintén Erasmus+ program keretében tanult ugyanebben a nyelviskolában 2 hétig. Rajtam kívül minden magyar 2 hétig volt ebben a nyelviskolában.

Szuperintenzív, heti 28 órás nyelvtanfolyamra jelentkeztem, aminek keretében hétfőtől péntekig 8.30-tól 11.50-ig (4×45 perc) intenzív általános nyelvi tanfolyamon vettem részt, hétfőtől csütörtökig pedig 12.50-től 14.20-ig (2×45 perc) Higher Skills készségfejlesztésen voltam. Tehát 4×6 + 1×4 db 45 perces tanórám volt hetente 90 perces blokkokban. Három hét alatt 3×28, azaz 84 órás angol nyelvtanfolyamon vettem részt. A nyelviskola viszont 60 perces tanórákkal számolt, így heti 21 óráról állították ki a végbizonyítványomat.

Az első nap délelőttje városnézéssel telt, délután szintfelmérőt írtunk, és pármunkában dolgoztuk fel a házirendet. Ezt a módszert is alkalmazhatnánk, talán nem lenne unalmas a diákoknak a házirend ismertetése, ha szövegértési feladatként dolgoznák fel azt.

Kedden délelőtt, szerdán délután, csütörtökön délelőtt, pénteken pedig délután volt óránk, mert rendkívüli Social Programok voltak. Szerdán délelőtt a Sky Gardenbe mentünk. A délutáni tanítási napokon a Skills órákkal kezdtünk 12.50-től 14.20-ig, majd ezután következtek az általános nyelvi órák: 14.40-től 18.00-ig, közben egy 20 perces szünet volt.

Az első hét kedden reggel tudtam meg, hogy Upper-Intermediet I. csoportba kerültem, és a délutáni órám a Higher Skills csoportban lesz. Az első héten minden órámat Andy tartotta. Minden csoportban 10-12 fő volt, csak az utolsó héten voltunk heten az általános nyelvi csoportban.

A következő két hétben a normál napirend szerint folytak az órák, de délutánonként voltak Social programok, max. 20 fő jelentkezhetett.

A második héttől egy új általános nyelvi tanárt kaptunk. Viki horvát származású tanárnő, aki Malajziában élt, gyermekei is malájok, de most visszaköltözött szüleihez Londonba, mi voltunk az első csoportja ebben az iskolában. Nemzetközi órákat tartott nekünk angolul, mindig valamilyen történetét beillesztette a tananyagba, és a Youtube-ról filmrészleteket, interjúkat vetített az interaktív táblára. Utolsó előtti nap a pénzről tanultunk, és mindenki kitette az asztalra a saját országa pénzeit, illetve Viki rákeresett a Youtube-on, és kivetítette. Hárman voltunk magyarok, így a magyar pénzekkel kezdtünk, Barnabás mutatta be őket. Mindenkit az érdekelt, kik azok az emberek, akik a pénzeken szerepelnek. Sulenak, a török lánynak megtetszett a magyar 500 forintos bankjegyen lévő II. Rákóczi Ferenc, rajongott érte, így neki adtam ajándékba, nagyon örült neki. A pénz egy nagy esőben elázott, elszíneződött, de ő nem bánta.

Családias légkör uralkodott az iskolában, sokan ismerték a diákok nevét. Mindenkinek volt egy ID kártyája, egy iskolai személyi igazolványa, amit mindenkinek a nyakába akasztva kellett hordania, a tanároknak is. Ez a kártya kedvezményekre is jogosított, én ezzel a kártyával kedvezményt kaptam a Clink börtön belépőjegyéből.

3 hét után nehéz volt elválni az általam megkedvelt emberektől. Szép hagyomány, hogy ún. ceremónia, búcsúünnepség keretében adják át mindenkinek a tanúsítványát. Az ünnepséget általában Judy, a nyelviskola vezetője vezeti, és Mindenki az őt tanító tanártól vagy tanáraitól kapja meg a tanúsítványát. A nyelviskola dolgozói erről az átadásról fényképeket készítenek, amit feltöltenek a facebook oldalukra is. A legutóbbi képek az aug. 4-i ceremónián készültek. Megható pillanatok ezek, és szép szokás, hogy aki akar, búcsúbeszédet is mondhat. Én is mondtam egy rövid búcsúbeszédet, de nem tudtam mindent elmondani, mert majdnem elsírtam magamat. A beszédem:

‘My name is Beata, it means: ‘Happy’. I am happy to be here. A dream realized now.

I’ll never forget to study in Excel English. I’ll never regret to study in Excel English.

Thank you for teach me Andy and Viki.’

Alkalmazott módszerek

A változatos módszerek közül Andy módszerei tetszettek a legjobban. Az ő legfőbb módszere a beszéltetés volt. Ha valamilyen önálló feladatot végeztünk, akkor utána párban vagy csoportban kellett ellenőrizni és megvitatni azt a megoldást, ami nem egyezett, végül vele ellenőriztük a feladatot. Minden órán volt olyan vitatéma, amiről legalább negyed órát vitatkoznunk kellett, a tanár megadta hozzá a kérdéseket és a használandó kifejezések listáját is hol interaktív táblán, hol fénymásolt lapon. Andy mindig az adott helyzethez igazította a tanórákat, ha valamilyen téma gyengébben ment, máris gépelte az új feladatokat a laptopján, ami egy külső nyomtatóval volt összekötve, és nyomtatta a feladatlapokat. A tanárok ezért gyakran kijárkáltak az óráról, addig nekünk beszélgetnünk kellett, ha másról nem, akkor a reggeliről. Párban vagy csoportban dolgoztunk, 10-12 tanuló volt egy csoportban, ő pedig hallgatta a beszélgetéseket, és azonnal javította, bárki is mondott hibás mondatot.

A tanár különféle könyvekből fénymásolt szinte minden órára a témához kapcsolódó phrasal verbeket tartalmazó feladatlapokat. Volt, hogy először diktálta az ismeretlen kifejezéseket, majd pármunkában vagy csoportmunkában meg kellett vitatnunk a helyesírást, végül ő felírta a táblára a helyes megoldást. Ezek után a kapott fénymásolt szövegben alá kellett húzni ezeket a kifejezéseket, végül egy másik feladatlapon párosítani kellett a kifejezéseket a jelentésekkel, majd példamondatokat kellett helyesen kiegészíteni velük. Ezeket szintén pár- vagy csoportmunkában vitattuk meg, és ellenőriztük. Végül óra végén a tanár számon kérte a tanultakat, két csoportban versenyeztünk, kedvence a Barbie és a Ken csoport elnevezés volt. Mondta a jelentést, és minél gyorsabban kellett mondani a hozzá tartozó, órán tanult új kifejezéseket. Minden jó megoldás 1 pont volt, és a helyesen válaszoló csoport kapott pontot. A nyeremény a győzelem tudata volt.

Viki a filmrészleteket és a társasjátékokat helyezte előtérbe, ő érdekes órákat tartott. Kiemelten kezelte a szókincset és a szótárhasználatot. Fontosnak tartotta, hogy a szavakat szófajukkal együtt tanuljuk, és együtt tanuljuk az azonos szótőből származó, különböző szófajú szavakat. Amikor a modern technológiáról tanultunk, rajzolnunk kellett, és a rajz alapján kellett beszélnünk a technikai eszközök használatáról.

Természetesen mindkét tanár adott tankönyvi feladatokat is, és a tankönyvi olvasmányokat is feldolgoztuk.

Beépülés, fenntarthatóság

Munkám során a fényképeket és a múzeumban beszerzett könyveket szemléltetésként tudom hasznosítani. A könyvek lefordítása még időbe telik, de azok tartalmát is fel tudom használni a tanóra színesítéséhez. Nem nyelvtanárként nehezebb egy nyelvtanfolyam módszereit más tantárgyba beépíteni, de a pár-és csoportmunkát, a társasjátékot, illetve a Youtube használatát át tudom venni. Továbbá a kiegészítendő szöveget, a szempontkártyák alkalmazását, a csoporton belüli megvitatást is be tudom építeni a tanítási gyakorlatomba.

Szabadidős programok

Amikor Rómába mentem 10 napra, jobban meg tudtam szervezni a programjaimat, mert ott nem voltam nyelviskolához kötve. Londonban a nyelvtanfolyam volt az első a számomra, ezért is választottam a szuperintenzív változatot. Mivel csak annyi információm volt a nyelviskola honlapjáról, hogy az 1. héten több szabadidős programot szerveznek, nem mertem semmire sem előre jegyet foglalni, pedig elhatároztam, hogy a Globe színházban megnézek egy Shakespeare darabot. Terveim között szerepelt a londoni parlament megtekintése is, de előre ide sem foglaltam jegyet. Utazásom előtt egy hosszú listát készítettem két londoni útikönyvem és az internet segítségével, hogy mit szeretnék megnézni, ha tudok, és az internetről még a nyitva tartási időket is kigyűjtöttem. A nyelviskolában az első délután kaptunk ingyenes London térképet, amelyen a nevezetességek is fel voltak tüntetve, és átlátható volt, mely nevezetességek vannak egymás közelében. Indulásom előtt még konzultáltam egy volt kolléganőmmel, aki angol szakosként szinte minden évben megy Londonba, és jól ismeri a várost.

Sajnos a szabadidős programokat behatárolta, hogy hétfőtől csütörtökig 14.20-ig volt órám, a múzeumok pedig 18.00-ig voltak nyitva, csak nagyon kevés volt tovább látogatható, ezért minden napom rohanással telt, hogy elérjek még délután valami nevezetességet.

Megélhetési pénzem nagy részét múzeumi belépőkre költöttem, szinte minden nap voltam valahol, volt, hogy egy délután több helyre is sikerült eljutnom. Volt azonban olyan nap is, amikor a bevásárlás és a mosás, kinti ruhaszárítás miatt nem tudtam sehová sem menni. Számomra a legnagyobb élményt a British Museum, Stonehenge, Westminster Abbey, Shakespeare Globe színháza, a windsori kastély, a London Bridge, a Tower of London koronázási ékszergyűjteménye és a Belfast csatahajó jelentette. Mindezek mellett minden más hely is nagyon tetszett. A helyszínek megválasztásakor elsődleges szempont volt, hogy mi fér bele az időmbe, ezért nagy szívfájdalmamra kimaradt mindaz, amire előre kellett jegyet foglalni, mint a Parliament és egy Shakespeare színdarab megtekintése a Globe színházban, The Queen’s Gallery, illetve ami távol volt, a Hyde Park, a Kew Gardens, a Royal Observatory Greenwich és a London Zoo, valamint ami korán bezárt: St. Paul’s Cathedral és a Charles Dickens Museum. Az utolsó péntekre terveztem a National Portrait Gallery illetve The National Gallery megtekintését, mert pénteken 21.00 óráig voltak nyitva, de annyira kimerültem, hogy utolsó nap csak a Muswell Hillen vásároltam ajándékokat, illetve a New Oxford Streeten a két új egynyelvű szótáramat vettem meg.

Első nap közös városnézésen vettünk részt, a Leichester téren szálltunk le a metróról, és onnan egy hosszú sétát tettünk. Megnéztük a mozikat, a kínai városrést, a Piccadilly Circus Squart, láttuk a Backingham Palace előtti őrségváltást, fényképezkedtem az egyik őr lovával. Ezután a Trafalgar térre mentünk, majd sétánkat a Convent Garden Marketen fejeztük be, ahol csodálatos muffinokat és más süteményeket is megkóstolhattunk, és teáztunk, én limonádét ittam.

Július 26-án, szerdán délelőtt a Sky Gardenben voltunk, a csoportot Judy, a principal vezette. Csodálatos kilátás nyílt a városra a 35–36. emelet magasságából, a büfében pedig egy lekváros fánkot kóstoltam meg.

Csütörtökön és pénteken felfázás miatt nem tudtam városnézésre menni, pénteken késő délután mertem először egyedül metróra ülni, és a Highgate állomástól a London Bridge-ig utaztam a Northern Line-nal. „This is a Northern line train, terminated at Morden.”-hallhattam minden megállónál.

Július 29-én déltől záróráig a British Museumban voltam. A Mezopotámia részlegen mindent lefényképeztem, ezeket a képeket szemléltető eszközként tudom felhasználni. Egyiptomi múmiákat, görög és római edényeket is fényképeztem.

Július 30-án, vasárnap a Student Travel szervezésében vettem részt egy egész napos kiránduláson. Ez az utazási iroda Londonban tanuló külföldi diákoknak szervez kirándulást, én az Excel English diákjaként utazhattam. Ez volt az egyetlen nap a 3 hét alatt, amikor elhagytam Londont. Ezen az utazáson ismerkedtem meg kolumbiai névrokonommal, Beatrízzel. 9.00-kor indultunk a Kings Crosstól, és első megállónk Windsor volt. Csak kívülről tudtuk megnézni a kastélyt, mert még nem volt nyitva. Ezután Bathba mentünk, ami Anglia legrégebbi, római kori termálvizes fürdővárosa. A csoport kettévált, akik nem mentek be a fürdőbe, a városban sétáltak. Én kézzel készített szappangolyókat vásároltam, és megnéztem belülről is a székesegyházat, felemelő élmény volt látni a színes ablakokat. Itt volt magyar nyelvű tájékoztató is. Ezen kívül még a Westminster Abbeyben volt magyar nyelvű audio guide, mindenhol máshol csak angolul hallgattam az idegenvezetés szövegét.

A második héten főként a városban sétáltam, és ismerkedtem a közlekedéssel. Július 31-én, hétfőn a ruhaszárítás miatt későn tudtam elindulni, és a London Eye-re nem tudtam már felülni, de megismerkedtem a környékével, végigmentem a Westminster Bridge-en, megnéztem a Big Bent és a Parliamentet kívülről. Másnap, kedden otthon voltam, tanultam és a családdal töltöttem az estét. Augusztus 2-án, szerdán a Museum of Londonban jártam, ami London történetét mutatta be az őskortól napjainkig. Utána körbejártam a St Paul’s Cathedralt, majd a Millennium Bridge-en átsétálva megnéztem kívülről a Globe színházat, amit aztán csak szombaton tudtam megnézni belülről. Sajnos a Szent Pál székesegyházhoz már nem volt időm máskor visszamenni, pedig egy vasárnapi szentmisére betértem volna. A Globe-tól a London Bridge-hez sétáltam, onnan a Northern line Undergraunddal tértem haza a szállásomra.

Augusztus 3-án, csütörtökön a Madame Tussauds Museumban voltam, és ezen belül megnéztem a Sherlock Holmes kiállítást is, aminek keretében fiatal színészek eljátszottak egy nyomozást, és mi, a nézők is részesei lehettünk. Utaztunk korabeli vonaton, jártunk a bűntett helyszínén, ahol egy véres levágott láb volt, bementünk a boncterembe, ahol kiderült az áldozat kiléte, voltunk temetőben is, végül a rejtély megoldódott, bár én nem értettem mindent a történetből, de ennek ellenére nagy élmény volt. Az estét a családdal töltöttem.

Szombatonként meg kellett vennem a következő heti Oyster Cardomat, vagyis a londoni utazási bérletemet, és vettem egy 6 napos London Passt is 136 fontért, amivel 575 font értékben lehetett ingyen múzeumot látogatni, és az ajándéküzletekben kedvezménnyel vásárolhattam. Ezt 2017. augusztus 4-én, pénteken délután kezdtem el felhasználni, mert számításaim szerint így tudtam a legtöbb időt kihasználni, mivel pénteken csak délig volt órám, szombaton és vasárnap pedig az egész napom szabad volt, illetve hétfőtől szerdáig egy rövid délután állt még rendelkezésemre, illetve ekkorra már nagyjából megismertem a közlekedést. London Pass-szal voltam augusztus 4-én, pénteken a Westminster Abbeyban és a Churchill War Roomban, augusztus 5-én, szombaton a Shakespeare’s Globe-ban és a Tower Bridge Experience-en. Augusztus 6-án, vasárnap a windsori kastélyt, illetve a Tower of Londont látogattam meg, majd este részt vettem a Temzén egy, a Towerről a Westminsterig tartó hajóúton. Sajnos erről egy fényképet sem tudtam készítni, mert mindkét fényképezőgépem egyszerre merült le a hosszú nap végére. Augusztus 7-én, hétfőn a HMS Belfast csatahajón jártam, és annak a felső szintjeit tekintettem meg. Augusztus 8-án, kedden a Kensington Palace-ban, augusztus 9-én, szerdán pedig a Keats házban jártam. Ezt azért tartottam fontosnak, mert amikor Rómában voltam, jártam John Keats angol költő sírjánál.

nap: 2017. július 23. vasárnap, megérkezés

5:00-kor indultam pesti lakásomból szakadó esőben. A 105-ös busszal a Deák térig utaztam, ahol átszálltam a 900 -as buszra, ami 6.00-kor indult, és 35 perc alatt a repülőtérre értem. A gépem 9:00-kor indult. 2óra 15 perc repülés után szerencsésen landoltunk a londoni Luton repülőtéren A repülőtéri busszal Luton Parkwayig utaztam, ott átszálltam a King Cross felé közlekedő vonatra. A repülőn egy Canterburybe utazó tanárnő ülte mellettem, aki szintén nyelvtanfolyamra utazott, vele utaztam a King Crossig. Ott a Visitor Centerben bérletet, 7 napos Oyster Cardot vettem, majd a Northern line-nal Highgate-ig utaztam. Onnan egy parkon át gyalogoltam, míg elértem a Connaugh-t Gardenst. Kb. 45 perccel később értem oda, mint ahogy azt korábban egyeztettem a szállásadómmal, de útközben felhívtam, hogy később érek oda. 13.45 körül szerencsésen megérkeztem. A késés oka az volt, hogy a Kings Cross aluljáróban eltévedtem, illetve nagy sor állt a Visitor Centernél.

Jana vitte fel a bőröndömet az emeletre, utána egyedül maradtam, és kipakoltam. Este közösen vacsoráztunk, és átadtam az ajándékokat, amiknek nagyon örült a család. Vacsora után megismertem a szigorú házi rendet.

nap: július 24. városnézés, szintfelmérés

Time General English Programmes
8.30–10.00 – Sightseeing: Leichester square, cinemas,
Chinese Town
Piccadilly Circus Square
10.20–11.50 – Backhingham Palace
Trafalgar Square
Convent Garden Market
40 min. free time top of the Mushwell Hill
12.50–14.20 General informations
Szintfelmérő teszt
Student Handbook in pairs / Házirend
Bevásárlás

Fish and chips az Alexandra Parkban,

4 napi adagot kaptam

 

nap: július 25. kedd

Time General English Higher Skills Programmes
A jövő idő- going to
A jövő idő: will, going to

Future Cuntinous

Future Perfect Countinous

fogalmazásírás

12.50–14.20 Jokes
Fintsburyig W7 bus ─ bevásárlás

 

nap: július 26. szerda

Time General English Higher Skills Programmes
8.30–10.00 SkyGarden
10.20–11.50 Sky Garden
12.50–14.20 Big Cities
14.40–16.10 házi feladat javítása, fogalmazások megbeszélése

a jövő idők gyakorlása

16.30–18.00 Shopping

 

nap: július 27. csütörtök

Time General English Higher Skills Programmes
8.30–10.00 Test 1-2.
10.20–11.50 Test 3., interjú a tanárral
12.50–14.20 Bad habits kifejezések
Sinsbury’s bevásárlás

nap: július 28. péntek

Time General English Programmes
12.45–14.15 Practice Alexandra Park és környéke
14.40–16.10 Shopping
16.10–17.05 Excel English Ceremony
London Bridge

 

nap: július 29. szombat

Time Programmes
9.00–12.00 készülődés, tanulás
14.00–18.00 British Museum

 

nap: július 30. vasárnap

Time Programmes
10.00–11.30 Windsor,
13.30–15.30 Bath
16.30–18.00 Stonehenge
20.00 érkezés Londonba

 

nap: július 31. hétfő

Time General English Higher Skills Programmes
8.30–10.00 Introduce, big cities
10.20–11.50 fogalmazás, writing: travel experiences

Essential English: Living

used to,

to get used to,

to be used to

12.50–14.20 Pluralism kifejezések

gender pay gap, nemek közti különbségek

London Eye és környéke

nap: augusztus 1. kedd

Time General English Higher Skills Programmes
8.30–10.00 Egymás bemutatása, előtte csoportmunka

kifejezések

10.20–11.50 Essential English: Family

Chinese one child policy csoportmunka, olvasmány feldolgozása, filmvetítés

12.50–14.20 Sports
16.00–21.15 Museum of London

St Paul’s Cathedral

Millennium Bridge Shakespeare’s Globe környéke, London Bridge

 

nap: augusztus 2. szerda

Time General English Higher Skills Programmes
8.30–10.00 Present Perfect,

Past Simple,

Feltételes mód

10.20–11.50 Outsource c. film eleje,

kulturális különbségek

12.50–14.20 City life and rural life

Hf. writing: my life

16.00–17.00 Museum of London
17.00–21.30 St Paul’s Cathedral kívülről
Millennium Bridge
Shakespeare Globe környéke
London Bridge környéke

 

nap: augusztus 3. csütörtök

Time General English Higher Skills Programmes
8.30–10.00 2nd conditional
10.20–11.50 vocabulary: words meaning
12.50–14.20 News kifejezések
Madame Tussods Museum

 

nap: augusztus 4. péntek London Pass

Time General English Programmes
8.30–10.00 Vonzatos igék,

phrasal verbs

10.20–11.50 Social media
11.50–12.10 Ceremony
16.00–17.30 Westminster Abbey
17.45–19.00 Churchill War Room
19.30–20.00 London a London Eye-ről

 

nap: augusztus 5. szombat

Time Programmes
11.15–12.15 Shakespeare’s Globe
13.00–14.00 King’s Cross Visitor Center
15.00–16.00 Borough Market
17.00–18.00 Tower Bridge Experience
19.00–19.30 Clink the oldest prison in London

nap: augusztus 6. vasárnap

Time Programmes
10.50–13.30 Windsor
16.00–18.30 Tower of London
19.00–19.30 hajókirándulás a Temzén a Towertől Westminsterig

 

nap: augusztus 7. hétfő

Time General English Higher Skills Programmes
8.30–10.00 Antonyms adjectives
10.20–11.50 Phrasal verbs, lies, truths
12.50–14.20 Healthy foods, diets
16.00–17.00 HMS Belfast csatahajó

 

nap: augusztus 8. kedd

Time General English Higher Skills Programmes
8.30–10.00 Question tags
10.20–11.50 Adjective endings suffixes
12.50–14.20 Eating habits
15.00-20.00 tanulás, időtöltés a családdal

 

nap: augusztus 9. szerda London Pass vége

Time General English Higher Skills Programmes
8.30–10.00 Modern technology
10.20–11.50 Modern technology vocabulary
12.50–14.20 Modern technology kifejezések
16.30–17.00 Keats House

nap: augusztus 10. csütörtök

Time General English Higher Skills Programmes
8.30–10.00 Phrasal verbs

Final test

10.20–11.50 Money, társasjáték
12.50–14.20 Feelings
Muswell Hill

 

nap: augusztus 11. péntek

Time General English Programmes
8.30–10.00 gerund, infinitive
10.20–11.50 társasjáték, Monopolyhoz hasonló
11.50–12.10 Excel English Ceremony
New York Street Bookshop

nap: augusztus 12. szombat, hazautazás

Délelőtt 10 órakor indultam a szállásomról, és a nyelviskola előtti W7-es buszmegállóba gyalogoltam. Egy megállót utaztam a Muswell Hill hegytetőre, onnan pedig a 143-as busszal utaztam a Highgate megállóig. Metróval utaztam a Kings Crossig, onnan pedig vonattal mentem tovább London Luton Parkwayig. 11:15 óra körül jött a vonat, és kb. 35 percet utaztam vele. Luton Parkwaytől repülőtéri busszal utaztam kb. 10 percet. Időben a reptérre értem, ahol befóliáztattam a bőröndömet. Egy feladott 32 kg-os bőröndöm, egy fizetős nagy kézipoggyászom volt, és elsőbbségi beszállással még egy kis kézitáskám is lehetett. A csomagokkal minden rendben volt, csak a gép késett, aztán pedig egy órával később indultunk, mert egy utassal több volt a fedélzeten, és az utolsó utasnak le kellett szállnia. Ezt követően biztonsági ellenőrzés következett, mindenkinek magához kellett vennie a személyes csomagjait, és összevetették a beszállókártyán lévő csomagok adataival. Végül egy órával később indultunk, és egy órával később érkeztünk meg Budapestre,18.50-kor. Így összesen 9 órát utaztam a Ferihegyi repülőtérig, és még hazáig másfél órát.

Útikönyveim segítségével mindenről információt szereztem, és azután döntöttem el, hová megyek. Sajnos a kezdeti eltévedések miatt nem tudtam a tervemet teljesíteni, de így is rengeteg látnivalót kerestem fel, és mindenhol vettem egy legalább 5 font értékű angol nyelvű tájékoztató könyvet. Sajnos a csomagjaim mérete nem tette lehetővé, hogy a Shakespeare születésének 500. évfordulójára kiadott, nagyon vastag és nehéz emlékkönyvet megvegyem, de ezen kívül sok mást megszereztem. Ez is egy ok, hogy még visszatérjek Londonba.

Egy London történetével kapcsolatos könyv is megtetszett, de az sem fért be a csomagomba a vastagsága miatt. A postai feladás gondolatát végül elvetettem, mert nehéz és drága könyvek voltak, nem akartam, hogy eltűnjenek.

Szótáraim

Az utolsó délután két egynyelvű szótárat is vettem.

The Oxford Dictionary of Synonyms and Antonyms. Third edition, Oxford University Press. 2014. és
Compact Oxford English Dictionary of Current English. Third edition, reserved. Oxford Universyty Press 2013.

Tankönyveim

Sue Kay ─ Jon Hird ─ Peter Maggs: Move. Upper-intermediate coursebook with CD-ROM. Macmillan.
Paul Seligson ─ Alastair Lane: Essential English course 5. Upper-Intermediate Coursebook with CD-ROM. Richmond Publishing.

Az általam vásárolt könyvek listája

British Museum. English Guide. British Museum, London, 2016.
Julian Richards: Stonehenge. English Heritage Guidebooks.
Shakespeare’s Globe Guide Book, The Shakespeare Globe Trust, London, 2014.
The Globe Theatre.Model Kit. A scale model of the recontructed Globe Theatre.
Westminster Abbey a short tour. Scala Arts &Heritage publishers Ltd, London, 2013.
The London Eye Official Guide. London.
Michael St Joohn Parker: Britain’s kings & queens. Pitkin Publishing, 2016.
Jonathan Asbury: HMS Belfast Guidebook. Imperial War Museum, London, 2016.
Brett Dolman ─ Sebastian Edwards ─ Susanne Groom ─Marc Metonville: Explore Hampton Court Palace. Historic Royal Palaces, Hampton Court Palace, London, 2016.
Brett Dolman ─ Susan Holmes ─ Edward Impey ─ Adrian Budge ─Bridget Clifford Sheila Dunn ─ Ken Wilson: Strange Tales of Hampton Court. Printed by Cantate 1993.
Travis Elborough: A Giude Tower Bridge.Tower Bridge, City of London Corporation, 2016.
Explore the Tower of London. Souvenir Guidebook, Historic Royal Palaces, Tower of London, London, 2013.
Sallly Dixon-Smith ─ Sebastian Edwards ─ Sarah Kilby ─ Clare Murphy ─ David Souden─Jane Spooner ─ Lucy Worsley: The Crown Jewels, Souvenir Guidebook, Historic Royal Palaces, Tower of London, London, 2010.
Margaret Dolman ─ Sebastian Edwards ─Alexandra Kim, ─ Deirdre Murphy ─ Lee Prosser ─ David Souden ─ Lucy Worsley: Discover Kensington Palace. Historic Royal Palaces, Kensington Palace, 2014.
The Clink Prison London Bridge.1144–1780. History Guide. Clink Prison Museum, 2011.
John Keats at Wentworth Place. The story of Keats House. City of London, Keats House, London, 2010.

A pályázat értékelése

Bár mindent nem tudtam megnézni Londonban, lehet, hogy egy év is kevés lett volna erre, de úgy vélem, a pályázat elérte a célját. Folyékonyabb lett az angol beszédem, fejlődött a hallás utáni szövegértésem, az igeidőket rendszerezve és gyakorolva jobban megértettem és átláttam, különös tekintettel a jövő időkre, gyakorolhattam a fonémák helyes kiejtését, Upper-Intermediet szinten sok phrasal verbet tanultam különböző témakörökhöz kapcsolva, B2 szintű szókincset tanultam, és sok olyan kifejezést is megismertem, amit a szótáram nem is tartalmaz. Nagy élmény volt az Exel English nyelvóráin részt venni, ahol minden készséget azonos súllyal fejlesztenek.

Elmélyültem egy ismeretlen város térképének használatában is, és rengeteg látnivalót megnéztem. Beszereztem 16 könyvet vagy múzeumi kalauzt, valamint több mint 3000 db fényképet készítettem, amelyek nagy részét tanításom során szemléltetőeszközként használni is tudom. Továbbá nőtt az önbizalmam azáltal, hogy egyedül éltem 3 hetet egy olyan városban, ahol azelőtt még sohasem jártam, megismertem a londoni hétköznapokat, a közlekedést és az élet nehézségeit, valamint az életkörülményeket, illetve az időjárási viszonyokat is, amelyek átélése sokkal nagyobb élményt jelentett számomra, mintha valaki más mesélt volna róluk. Ugyan párszor eltévedtem, de sikerült mindent megtalálnom, amit akartam, és sikeresen haza is értem. Saját hibáimból okultam. Kint tartózkodásom során megküzdöttem a honvággyal is. Sajnos szinte mindenhová egyedül mentem, mert a drága belépőket az egyetemista csoporttársaim nem tudták kifizetni.

Ez volt életem harmadik repülőútja, és egyben az első olyan, amikor egyedül utaztam, ismerősök nélkül. Ahogy a tanárom mondta, most már visszamehetek bármikor, mert a városban már kevésbé tévednék el. Ennek ellenére olyan országba nem utaznék egyedül, aminek nem beszélem a nyelvét. Ha lenne lehetőségem, szívesen visszamennék Londonba (vagy Rómába), annak ellenére, hogy még Görögországban, így Athénban, és sok más helyen sem jártam. Megismertem a város egy részét, és ezáltal a szívembe is zártam a nyelviskolával együtt. Mindenkinek csak ajánlani tudom, vegyen részt az Excel English nyelvtanfolyamain!

Nemzetközi stratégia

Ha lenne pályázati lehetőség, mindenképp javaslom, hogy minél több angoltanár menjen ki az Excel Englishbe módszertani továbbképzésre, mert nagyszerűen csinálják, vérbeli profik.

A legalacsonyabb szintű nyelvtanfolyamuk a pre-intermediet, ha lehetne pályázni, javaslom, érettségi előtt álló diákok is menjenek ki legalább egy kéthetes tanfolyamra, Felemelő élmény volt csak angolul beszélni 3 hétig. Először nehéz volt, de augusztus 12-én már furcsa volt, hogy folyamatos magyar beszédet hallok magam mellett a repülőtérre közlekedő buszon, de még furcsább volt 3 hét után folyamatosan magyarul beszélni.

Személy szerint én mind kollégáknak, mind diákoknak ajánlanám ezt a nyelviskolát.

Köszönetnyilvánítás

Életem legnagyobb élménye volt ez a 3 hét, ezért szeretnék köszönetet nyilvánítani a Tempus Közalapítványnak, az Erasmus + programnak, Tóth Judit Emma kolléganőmnek, a főnökeimnek és Bence Jánosnak, hogy lehetővé tették, illetve közreműködtek ennek a nagyszerű továbbképzésnek a megvalósulásában. NAGYON KÖSZÖNÖM MINDENKINEK, HOGY ELTÖLTHETTEM 3 HETET LONDONBAN, ÉS KÖZBEN FEJLESZTHETTEM ANGOL-ÉS TÖRTÉNELEMTUDÁSOMAT, ismerősökre tehettem szert. Ha lehetne, még egyszer megismételném. Saját pénzből ilyen hosszú időre nem tudtam volna kimenni Londonba. Még egyszer Köszönöm Szépen!