szechenyi
  • +36 1 413 3710
  • kmaszc@kmaszc.hu
  • Budapest, Andrássy út 63-65. I Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2020/006362

A3/4 beszámoló

ERASMUS+

(Spanyolország / Murcia)

CSOPORTFELELŐSI BESZÁMOLÓ

Küldő intézmény: FM Közép-magyarországi Agrár-szakképző Központ Bercsényi Miklós Élelmiszeripari Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium

Időszak: 2018. április 15. – május 6. (összesen 3 hét)

Téma: ERASMUS+ KÖRNYEZETVÉDELMI középiskolai szakmai gyakorlat külföldön.

Helyszín: Spanyolország – Murcia régió

Tanulók szakmája: környezetvédelem (2 fő 10. és 2 fő 11. évfolyamos diák)

Létszám: 4 diák (3 lány + 1 fiú) és 1 kísérőtanár

Beda Bence – 10. évf. – (18 éves), Nyitrai Panna – 10. évf. – (16 éves) Varga Márton SzG.

Sándor Tünde – 11. évf. (17 éves), Mester Viktória – 11. évf. (17 éves) Bercsényi SzG.

Kísérőtanárok: Tóth Judit Emma (1. héten), Molnár Gabriella Mária (2.-3. héten)

Szálláshely: CENTRO INTEGRADO DE FORMACIÓN Y EXPERIENCIAS AGRARIAS

Avenida Gutiérrez Mellado, 17 – 30500 Molina de Segura – Murcia

https://laguiaw.com/centros_integrado_de_formacion_y_experiencias_agrarias_de_molina_de_segura-cifea

Szállásunk a CIFEA iskolájának kollégiumában volt Molina de Segurában, ahol kellemes és kényelmes körülmények között lakhattunk kedves házigazdáink révén. A lányok 3 ágyas, a fiú kétágyas és a kísérőtanár külön szobában lakott. Használhattuk a konyhát, annak óriási hűtőszekrényét, a szép étkezőt és azt a tágas társalgót, ahol wifi elérhetőség is biztosított volt.

Fogadó intézmény: IMIDA Instituto Murciano de Investigación y Desarrollo Agrario y Alimentario – címe: c/Mayor, s/n. 30150 La Alberca (Murcia) http://www.imida.es/

Munkahelyünk Spanyolország Murcia régiójának Mezőgazdasági Kutatási és Fejlesztési és Élelmezési Intézet talaj-és növényvédelmi kísérleteket folytató kutatóintézete.

Együttműködés és kapcsolattartás a fogadó és hazai intézménnyel:

Paco Fernández Erasmus koordinátor vezető volt a legfőbb kapcsolattartónk, aki a szállás és a munkahely szervezésében közreműködött, a szerződéseket, a be és kiköltözést intéztük.

María del Mar Guerrero Díaz mérnök kutatónő – a Biotechnológiai és Növényvédelmi Osztály vezetője irányította a diákok szakmai gyakorlatát a reggeli munkamegbeszéléseken.

A mobiltelefonomra ebben a hónapban korlátlan lebeszélhetőséget vásároltam.

A szülőket segítettem abban, hogy Sándor Tündének a megrongálódott mobilja helyett egy újat vittem, amit a második hét elején vettem át a szülőktől és vittem Spanyolországba.

Tóth Judit Emmával az itthoni nemzetközi koordinátorral mobiltelefonon, e-mail-ben, facebook messengeren szükség szerint tartottuk a kapcsolatot, a transzfer menetrend leszervezésében maximális segítséget adott.

Tervezett és megvalósult tevékenységek:

A környezetvédő szakos diákok Spanyolország Murcia régiójában dolgoztak 3 héten keresztül az IMIDA Kutatóintézet laboratóriumaiban és kísérleti földjein, növényházaiban. A munkaidő reggel 8-tól 15 óráig tartott. Hétfőtől péntekig a munkahelyen dolgoztak a diákok, az utolsó héten a Spanyolországban is nemzeti ünnepnek számító május 1-jén a szálláshelyünkön tartottunk „projekt napot, amikor ppt. összefoglaló dokumentumokat készítettek a diákok.

Marija Diaztól naponta kaptuk meg a feladatokat, munka eligazítás után a csapat együtt vagy kettesével ment a laboratóriumba és a kísérleti földekre dolgozni.

Új szakmai tudás: A talajvizsgálati eljárásokban jártasságra tettek szert, a terepen hogyan kell begyűjteni a talaj és növényi mintát kisásóval, metszőollóval, zacskóba csomagolása. A gyökérzeten a károkozók petéinek mintavétele. (Antonio mérnök kutatóval). Az egyik laboratóriumban a hasznos és káros rovarok szaporítása, keltetése, etetése történt, ahol mikroszkóp alatt kellett ecsettel sárga mintavételi cédulára felhelyezni az aktuális kísérlethez szükséges rovarpetéket („pillangótojásokat”) 25, 50-es mennyiségben. (Elena, Lous mérnök kutatóknál) A másik laboratóriumban elkülönített termosztát szekrényekben, kamrákban azzal kísérleteztek, hogy miként reagálnak a kártevők, rovarok, gombák a kísérleti termékekre.

A nemzeti parkban tett látogatás alkalmával rengeteg helyi növénnyel és állattal ismerkedtek meg, amiket itthon még nem volt alkalmuk látni. Prospektusok és a szabályok tanulmányozás közben a nemzeti parkok fenntartásával kapcsolatos ismereteik is bővültek.

Új elmélet: Olyan kísérleti folyamatokban részvétel, aminél azt vizsgálták, hogy milyen a talajba juttatott növényvédő szer hatása a talajra, a növényre, a növény kártevőire. (Carmen mérnök kutatóval) A talajszennyezettség és a növény fertőzöttségének vizsgálatához petricsészékben minta elhelyezése, kontroll és teszt oldal kialakítása. Pár nap múlva a hatás eredményeinek vizsgálatához mikroszkópos megfigyelés, mikroszkóppal összekapcsolt számítógépes monitorra kivezérelt fényképezési eljárás elvégzése. (Manuel mérnök kutatónál)

A kísérleti termékeknek három csoportját magyarázták nekünk, az egyik a hagyományos kémiai permetszerek, a másik esszenciális olajok, feromonok hatásvizsgálata kártevőkön, a harmadik a kártevő rovar természetes biológiai ellenségeinek, kolóniáinak kontrollált felhasználásával kísérletezés. (Carmen, Manuel kutatóknál) (Pl. paprikaföldön a katicabogár)

Munkanapló – vezetése napi rendszerességgel történt, az aznapi főbb tevékenységet kellett leírni benne magyarul, mit tanult a gyakorlaton, a szabadidejét mivel töltötte, mi volt a legnagyobb élménye, mit csinált volna másképp, mit tanult a spanyol kultúráról. Ez angol szószedettel és 3 összefoglaló angol mondattal egészült ki.

Fotók készítésével dokumentálták munkanaplóba írt tapasztalataikat.

Projekt napon – május 1-jén: a diákok ppt bemutatókat készítettek egyénileg, de tanári segítséggel a laptopon, az internetet és az általuk készített fotók és a munkanaplóik felhasználásával. Munkatapasztalataikat, szabadidős élményeiket dolgozták fel, hogy majd az iskolában is bemutathassák szaktanáraiknak, osztályfőnöküknek, diáktársaiknak.

A gyakorlat haszna: Talajtani, növényvédelmi vizsgálatokban vettek részt mentor kutató mérnökök vezetésével a diákok, ahol a kísérletek lényege a minél kevesebb környezetkárosítással, talajszennyezéssel biztosítani a növények védelmét. Erre itthon még nem volt lehetőségük, hogy az agrárágazat környezetvédelemi eljárásaiba betekinthessenek.

Tanulók visszajelzései: Beda Bence inkább a kísérleti földeken, növényházakban szeretett dolgozni, míg a lányok a labormunkát kedvelték inkább.

Oktatás színvonala: Kiváló a gyakorlatias eszközhasználat bemutatása, begyakoroltatása, mintavételi eljárások elsajátíttatása. Középiskolásoknak is közérthető magyarázat angolul. Hagyományos laboratóriumi eszközök (petricsésze, kémcső) használata mellett a legfejlettebb technikai berendezésekkel, számítógépes mikroszkópos fotózással is foglalkozhattak.

Szabadidős tevékenység: Munkanapokon délután pihenéssel, munkanapló megírásával, napozással, olvasással, vagy netes cseteléssel telt az idő. A rendkívül gondozott parkban felüdülés volt sétálni a szökőkút melletti pálma, narancs és fenyőfák között, ahol egy japán bonszai kerti múzeumban, és egy „huerta” spanyol virágoskertben is gyönyörködhettünk. Az iskola sportpályát, labdákat és ping-pong felszerelést is biztosított a számunkra.

Tanulmányi kirándulások: Hétvégén autós kirándulásokat tettünk a régió tengerparti városaiba, ahol megnéztük a legfőbb nevezetességeket, nemzeti parkokat és a strandon pihentünk. Az első nap a megérkezést követőn (Valenciába repült a csoport), a L’Oceanogràfic-ba látogattunk el, itt a tengeri és óceáni élővilággal ismerkedettünk meg, a leírások és az interaktív múzeum élményszerű tanulást biztosított, a delfin show pedig emelett azt gondolom egy életre szóló élmény volt számukra. Valenciában ezen kívül a tengerpartot és még az ókori belvárost is sikerült megnézni egy nap alatt, megismerkedtünk a helyi tömegközlekedés sajátosságaival is. Másnap már utaztunk is Valenciából Molina de Segura városába. Az első héten főleg a környéket és Murcia városát fedeztük fel, itt ellátogattunk a Jardin de Floridablanca-ba, ahol a különböző növényeket lehetett megnézni és megtudni róluk a legfontosabb információkat. A hétvége első napja kirándulással telt, ellátogattunk a Parque REgional Calblanque nemzeti parkba, ahol számos érdekes szakmai látnivaló mellett a csodálatos tengerparti látványban is gyönyörködhettünk, majd megnéztük Cartagena-ban a Faro de Cabo de Palos világítótornyot, ezután röviden strandoltunk (volt akinek ez volt az első sós vízi élménye), majd La Manga csodálatos természeti képződményét néztük meg. A 2. héten szombaton Cartagena, vasárnap Molina de Segura, a 3 héten hétfőn La Playa Paraiso, pénteken Murcia, majd szombaton Valencia volt az úticélunk.

Az egyik legnagyobb kulturális élmény a diákok számára Valenciában az Óceonográfiai Múzeum meglátogatása volt, ultramodern épületével és gazdag tengeri élővilágával.

A másik pedig Cartagena városa, Spanyolország hajdanán legnagyobb hadikikötőjével, valamint a Haditengerészeti és Vízalatti Archeológiai Múzeumával, Antik Színházával.

Utazás, közlekedés: A célországba és vissza: Ryanair repülőjárattal utaztunk. A munkahelyre és kirándulási helyszínekre: bérelt autóval – Opel Zafirával. A munkahely a szállástól 35 km távolságban, autóval félóra alatt volt elérhető, kis településeken és nagy autópályákon keresztül GPS navigációval. A városnéző séták során helyi térképek alapján tájékozódtunk, amiket turisztikai központokban szereztünk be, és a google útvonaltervezőjét is használtuk.

Mivel veszélyes lett volna a biztonságos vezetést akadályozó bőröndökkel telepakolt autót vezetni a repülőtérre, ezt jeleztem a nemzetközi koordinátorunknak, és ő segített a repülőtéri transzfer tömegközlekedéssel való lebonyolításában. Repülőtérre transzfer busszal Molina de Segurából Murciába, majd vonattal Murciából Valenciába.

Tapasztalatok és javaslatok a gyakorlattal kapcsolatban: A szállás és a munkahely is kiváló volt, a szállást biztosító Erasmus szervező és a kutató mérnökök csapata is barátságos, szakmai tudásuk átadása iránt elkötelezett szakemberekből állt. Az angol nyelvet ők is idegen nyelvként tanulták, ezért a kiejtéshez hozzá kellett szokni. Praktikus lenne, ha a munkahelyre utazás autó helyett tömegközlekedéssel vagy a munkahely kisbuszával is megoldható lenne, mert így a kísérőtanár csak a pedagógiai, fordítói, szervezői feladataira tudná fordítani az energiáit, ugyanígy könnyebbség lehetne, ha a szállás és munkahely közötti kisebb távolság esetén gyalogolni is lehetne a munkahelyre.

Értékelés: A tanulók szakmai gyakorlatát nyomon követtem. A közös kommunikációs nyelv a spanyol cég és a magyar diákok között az angol volt, a kommunikációt is támogattam azzal, hogy ott voltam mellettük a munkavégzéskor. Segítettem őket a feladatok és a magyarázatok megértésében azzal, hogy tolmácsoltam, fordítottam, amit a diákok nehezen értettek meg. A gyakorlatvezető szakemberek nem egyforma szinten beszélték az angolt, de mindenki rendkívül barátságos és együttműködő volt velünk.

A program költőpénzét kezeltem, a napi ötszöri étkezést – (reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna, vacsora) biztosítottam, ebből legalább egy teljes mértékben melegétel volt, amit étteremben oldottunk meg. Az IMIDA éttermében reggeliztünk munkakezdés előtt, és változatos meleg menüt biztosítottak délben. A kirándulásokon az éttermekben azt ettek a diákok, amit választottak. A tanulók zsebpénze hetenként hét elején lett kiosztva. A program során Panna injekciózása és Tünde bőrallergiája külön sajátos szervezési és egészségügyi eljárást igényelt mind a munka során, mind a szabadidőben. Az IMIDA spanyol kutatóintézet magas színvonalú szakmai gyakorlatot, a CIFEA iskola kollégiuma pedig szép környezetben kényelmes szállást biztosított számunkra.