szechenyi
  • +36 1 413 3710
  • kmaszc@kmaszc.hu
  • Budapest, Andrássy út 63-65. I Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2020/006362

A3/1 beszámoló

Csoportfelelősi beszámoló:

MEZŐGAZDASÁGI GYAKORLAT, BRAGA (Portugália)

A háromhetes portugáliai mezőgazdasági gyakorlat 2018. április 28-a és május 19-e között került megszervezésre régi kedves partnerünk a BragMOB ügynökség segítségével. Az FM KASZK – Táncsics Mihály Mezőgazdasági Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma oktatási intézmény hét tanulójának, és egy tanárának részvételével.

A kiutazó szakgimnazista (EQF: 4) diákok Kiss Péter, Körmendi Bálint a 11. évfolyam, illetve Móricz Ágnes, Bukovszki Réka, Kovacsics Enikő és Forró Gábor a 10. évfolyam tanulói, míg Sápi Márton a gazdász osztályból (EQF:2) került be a csoportba. A csoportvezető tanár Čović Judit, angoltanár és nemzetközi kapcsolattartó. Forró Gábor, autista diákunk volt a hátrányos helyzetű, illetve tanulási nehézséggel küzdő tanuló.

Szálláshelyünkről, félpanziós étkeztetésünkről és a fogadó gazdaságokról a BragaMOB gondoskodott. Braga város vasútállomásának közvetlen közelében lévő Axis Basic Hotel-ben laktunk. Mint kiderült, ez a létesítmény eredetileg egyetemi kollégiumnak épült, de miután elég messze helyezkedik el Braga felsőoktatási körzetétől, idővel „budget” szállodává alakították át. A szobák alapfelszereltségűek, de kényelmesek, az étterem és az ellátás nagyon jó volt.

A munkahelyeket, Tiago Fonesca, gyakorlatokért felelős szervezővel látogattuk és ismertük meg. A csapatot három részre osztottuk, Péter Bálinttal, Ági Enikővel, míg Réka Gáborral és Mártonnal dolgozott együtt. Mindhárom csoport tejelő tehenészetben kapott helyet, két kisebb családi gazdaságban, valamint egy nagyobb, jól felszerelt farmon.

Diákjaink a 14 munkanap (május 1. – ünnepnap) alatt, naponta 6, illetve 8 órát dolgoztak. Reggel 7:15-kor hagyták el a szállást. A BragaMOB sofőrjei szállították őket a munkahelyükre. A gazdaságok távol esnek a tömegközlekedési útvonalaktól, némelyikük egészen különálló farm távol a várostól, amelyhez jóformán csak egy kis vidéki (macskaköves) út vezet. Péter és Bálint 13:00 órakor, a többiek 15:00 órakor végeztek, és értek vissza a szállásra.

Mindhárom gazdaságban a reggeli fejés és az állatok ellátása volt a feladat. A fejőállások takarítása, az utómunkák elvégzése, a takarmány előkészítése, behordása, kiosztása, illetve a fiatal állatok ellátása. A elvégzendő munkák között ott volt a mindennapos istállótakarítás, trágyahordás és rendrakás. Továbbá, más jellegű feladatokat is elvégezte, gyomláltak, kapáltak, fát vágtak, vagy amire éppen szükség volt a gazdaságokban.

Mivel a diákjaink nem egy évfolyamról valók, ez a szakmai gyakorlat is különböző jelentőségű volt számukra. A 10. évfolyamos szakgimnazisták (Réka, Ágnes, Enikő és Gábor) eddigi tanulmányaik során összefüggő szakmai gyakorlaton még nem vettek részt. 9-esként az iskola és az iskolakert területén teljesítettek környezetrendezési gyakorlatot, valamint osztálykeretben látogatták tangazdaságunkat és ismerkedtek a mezőgazdasági létesítményekkel. A második év végén a nyári szünetben kötelesek 4 hetes gyakorlatot adni. Számukra sok újdonságot hozott a lehetőség, hogy egy tejelő tehenészet mindennapi életében részt vállaljanak. Elmélet tudásukat, itt most gyakorlatban alkalmazhatták, valamint megtapasztalhatták egy gazdaság működtetésének szépségeit és nehézségeit. 2018 nyarán ezen tanulóink további kötelező szakmai gyakorlaton vesznek majd részt. Többek között, a tangazdaság tehenészetében is fognak dolgozni, és akkor lehetőségük lesz felfedezni a Portugáliában látottak és a hazai viszonyok hasonlóságait és különbözőségeit.

Márton, aki a gazdaosztály tanulója, illetve a 11. évfolyamosok (Péter és Bálint) már rendelkeztek ilyen jellegű szakmai tapasztalatokkal, mivel már teljesítették az említett nyári gyakorlatot. A gazdaságok, amelyekben helyet kaptak Portugáliában, szervezettségükben, felszereltségükben, és munkarendjüket illetően is különböztek iskolánk tangazdaságától, így lehetőségük nyílt arra, hogy a különbségeket felfedezzék, és megfogalmazzák az ezekből eredő előnyöket, illetve hátrányokat. A jó gyakorlatokat pedig magukkal vigyék, alkalmazzák és terjesszék idehaza.

A gazdák mindenütt szívélyesen fogadták diákjainkat. Enikő és Ági minden nap együtt reggelizett és ebédelt a családdal, ami különösen jó hangulatot teremtett. A visszajelzések alapján elmondható, hogy a gazdák meg voltak elégedve diákjaink munkájával és hozzáállásával. Rékát, Mártont és Gábort a munkaadóik ebédre vitték el búcsúzol egy közeli étterembe. Külön dicséretben Réka, Ági és Enikő részesült, kiemelkedő szorgalmukért, motiváltságukért és rátermettségükért.

Összességében elmondható, hogy a gyakorlat szakmai része jól szervezett és nagyon hasznos volt. Diákjaink mindegyike nagyon jól érezte magát, és mindannyian kellemes élménykét élték meg a gazdaságokban eltöltött időt.

A kulturális program is igen gazdag és sokrétű volt. A hétvégéken kirándulásokat szerveztek nekünk: A következő városokat és zarándokhelyeket látogattuk meg idegenvezetők kíséretében, akik rövid, de érdekfeszítő történelmi és kulturális ismertetőkkel készültek: Samiero, Bom Jesus (Braga közvetlen közelében), Viana do Castello, Ponte de Lima, Porto és Lisszabon. Jártunk az óceánnál kétszer is a BragaMOB szervezésében – egyszer Viana mellett, és másodszor, amikor elvittek bennünket Vigo csodaszép strandjára, Spanyolországba. Egy alkalommal a helyi buszjáratot vettük igénybe, és utaztunk el a parthoz, és jártuk be Póvoa de Varzim ismert nyaralóhelyet.

Ezen felül, az ebben az időszakban éppen ott tartózkodó kísérőtanárok részére a BragaMOB közös programokat szervezett. Ennek köszönhetően megismerkedhettem tanár kollégákkal a kontinens minden tájáról (Litvániából, Lengyelországból, Törökországból, Görögországból, Belgiumból, Szlovéniából), és további kellemes kirándulásokon vettem részt: a tanári csoporttal jártam Portóban, Santiago de Compostellában és Vigoban. Meglátogattuk a közeli faluban a helyi agroturizmus kiemelkedő létesítményét, a Casa Lata borászatot, ahol alkalmunk volt együtt ebédelni a BragaMOB vezetőivel: Tiago Costával és Helder Carvalhoval.

A hagyományoknak megfelelően ebédmeghívást is kaptam tőlük, valamint a diákokkal közösen egy búcsúvacsorán is részt vettünk. Itt került sor a dokumentáció véglegesítésére és ünnepélyes körülmények között a gyakorlat teljesítéséről szóló igazolások kiosztására.

A diákok kommunikációs készsége és további szociális kompetenciái is sokat fejlődtek a három hét alatt. Érdeklődve barátkoztak a BragaMOB fiatal idegenvezetőivel, és ahogy múltak a napok egyre bátrabban beszéltek a szállodai személyzettel is. Szívesen járták egyedül a várost szabadidejükben és intézték egyedül az ebédet, a bevásárlást. Ha közösen mentünk el étkezni vagy kávézni, akkor is egyedül rendeltek és beszéltek a pincérekkel.

A gazdaságokban a munkáltatók és a munkások közül kevesen és keveset beszélnek angolul, de ennek ellenére diákjaink a mindennapi kommunikációt is sikeresen oldották meg. Megtanulták a leggyakoribb portugál szavakat, utasításokat és igyekeztek megfelelni a gazdák elvárásainak.

A három hét alatt egymással is jó viszonyt alakítottak ki, összebarátkoztak. Iskolatársakként látásból ismerték egymást, de most alkalmuk nyílt jobban megismerkedni, és többet is megtudni egymásról. Még a harmadik héten is türelemmel és megértéssel kezelték az esetleges különcségeket, és igazi jó kis csapattá lettek a gyakorlat végére.

A diákok mindannyian pozitívan nyilatkoztak a portugáliai tartózkodásról. A következőket mesélték, mondták, fogalmazták meg:

„Sokkal jobb volt, mint amire számítottam!” – „Bátrabbak lettünk minden tekintetben. Nyitottabbak a világra.” – „Úgy érzem kevés volt az idő az angolra, többet szerettem volna gyakorolni, beszélni, de a hallás utáni szövegértésem sokat fejlődött. Most sokkal jobban értem az embereket.” – „Tévedésből kikapáltuk a petrezselymet, a gazda fogta a fejét, de nevetett!” – „Petiről újszülött bikát neveztek el a gazdaságban!” – „Nagyon jó érzés volt együtt dolgozni a gazdával, része lenni a gazdaság mindennapi életének.” – „Nagyon szerettem a reggeli fejést!” – „Imádtam almozni!” – „Sokat tanultam!” – „Mi neveztünk el egy újszülött bocit: Bambinak. Egy ideig nem zárták be, és ott kószált az istállóban. Mindig odajött hozzám, szeretett engem. Sokat simogattam.” – „ Megtámadott a bika, nagyon ijesztő volt, de szerencsére nem lett komoly bajom.” – „Nagyon jó volt a bocik között lenni.” – „Rá kellett jönnöm, hogy fizikailag nem vagyok még elég erős” – „Megtanultunk portugál szavakat: Anda! Anda! (Menj, menj!) – mindig ezt mondta a gazdasszony amikor tereltük az állatokat. Hiányozni fog.” – „Nagyon furcsa lesz hazamenni. Úgy érzem megváltoztam.”

A legjobb szabadidős élmények között a következőket sorolták fel: az óceánpart (mindenkinek az első helyen szerepelt), Lisszabon, Porto, Samiero erdős lankái (tündevilág), Fatima és a zarándokhelyek. Az országot a „más” jelzővel jellemezték, és a „csodás” szót használták sokszor. Nagyon jól érezték magukat.

A BragaMOB remek partner; a tervezés és a szervezés kifogástalan volt, mind a szakmai, mind a kulturális programok tekintetében. Összességében elmondható, hogy a kitűzött célok megvalósultak, mindkét fél elégedett volt. Reméljük, hogy ez az együttműködés a jövőbben is folytatódik. Mindazonáltal, diákjaink számára könnyebb lenne, ha a gazdák beszélnének angolul, de tudjuk, hogy ez többnyire generációs probléma és tapasztaltuk is mindenütt, hogy a fiatalok már jobban állnak ezen a téren. Így a jövőben ez is változni fog.

 

Čović Judit

csoportfelelős

 

Vác, 2018-05-21